Kursplan

Fortsättningskurs i programmering i Python

Advanced programming in Python

Kurs
DIT516
Grundnivå
7,5 högskolepoäng (hp)

Om kursplanen

Diarienummer (Format: GU 20XX/XXXX)
GU 2024/2323
Ikraftträdandedatum
2025-03-15
Beslutsdatum
2024-11-15
Gäller från termin
Höstterminen 2025
Beslutsfattare
Institutionen för data- och informationsteknik

Betygsskala

Fyrgradig skala, sifferbetyg

Kursens moduler

Projekt, 4,5
Skriftlig salstentamen, 3

Inplacering

Kursen kan ingå i följande program:

  1. Datavetenskapligt program (N1COS)

Kursen ges även som fristående kurs vid Göteborgs Universitet.

Huvudområde med fördjupning

ITDVA Datavetenskap - G2F Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Behörighetskrav

För att vara behörig till kursen ska studenten ha en introduktionskurs i programmering i t.ex. Python eller Java eller Haskell. Exempel på motsvarande kurser är DIT441, DIT013, FYD095 och MVG301.

Följande kunskapsnivå i Engelska krävs; Engelska 6/Engelska B eller motsvarande från ett erkänt internationellt test, t.ex. TOELF, IELTS.

Innehåll

Kursen börjar med en snabb introduktion till grunderna i Python, vilket fungerar som upprepning för studenter som redan kan Python med även möjliggör för studenter med annan bakgrund att komma igång med Python.

Efter introduktionen går kursen vidare till mera avancerade drag i Python-programmering:

  • objektorienterad design
  • funktionella programmeringstekniker
  • avancerade Python-specifika tekniker
  • användning av standardbibliotek
  • testmetodik
  • skapandet av större programmeringsprojekt

Målet är att ge en gedigen förståelse av Python så att deltagarna kan läsa och skriva 'state of the art'-kod och resonera om designval.

Det teoretiska materialet presenteras i relation till ett projekt, som är uppdelat i individuella komponenter (laborationer) och som resulterar i ett omfattande mjukvarusystem som implementerar tekniker sådana som vetenskapliga beräkningar, dataanalys, visualisering och maskininlärning. Tidigare kunskaper av dessa tekniker förutsätts inte utan kommer att ges som en del i undervisningen; fokusen ligger inte på teorin utan på att hjälpa studenterna att använda relevanta mjukvarubibliotek på adekvata sätt.

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

Kunskap och förståelse

  • känna igen alla strukturer i Python och designval bakom dem
  • förklara designalternativen i modulär och skalningsbar programmering

Färdigheter och förmåga

  • skapa välorganiserade mjukvaruprojekt för komplexa uppgifter
  • läsa och analysera andras kod
  • bidra till kollaborativa projekt
  • använda standardbibliotek till avancerade programmeringsuppgifter
  • tillämpa testningsmetoder för att garantera kvalitén i koden
  • skriva koddokumantation på olika detaljnivåer
  • tillämpa grundläggande metoder för att ge konstruktiv feedback vid peer reviewing av programkod, inklusive att ta JML-aspekter i hänseende (jämställdhet, mångfald och lika villkor)

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • resonera om designval i mjukvaruutveckling
  • uppskatta komplexiteten i programmeringsuppdrag

Hållbarhetsmärkning

Ingen hållbarhetsmärkning.

Former för undervisning

Föreläsningar, övningar, laborationer, individuell handledning.

Undervisningsspråk: Kursen ges på svenska och engelska förekommer.

Examinationsformer

Kursprojektet är ett obligatoriskt kursmoment. Projektet kan göras individuellt eller i grupp. Projektet bedöms med betyg Underkänt eller Godkänt.

Tentamen är också ett obligatoriskt moment. Den bedöms med betyg Underkänt, 3, 4 och 5. Syftet med tentamen är att kontrollera att studenterna har gjort sina projekt självständigt och förstår vad de gör.


Om en student som har underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byta examinator inför nästa examinationstillfälle ska en sådan begäran bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (6 kap. 22 § HF).

Om en student har fått besked om pedagogiskt stöd från Göteborgs universitet med rekommendation om anpassad examination och/eller anpassad examinationsform kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens lärandemål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att bevilja studenten anpassad examination och/eller anpassad examinationsform.

Om en kurs har avvecklats eller genomgått en större förändring ska studenten erbjudas minst två examinationstillfällen, utöver ordinarie examinationstillfälle. Dessa tillfällen fördelas under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen avvecklats/förändrats. Vad gäller praktik och verksamhetsförlagd utbildning (VFU) gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.

Om en student har fått besked om att denne uppfyller kraven för att vara student vid Riksidrottsuniversitetet (RIU-student) har examinator rätt att besluta om anpassning vid examination, om detta görs i enlighet med Lokala regler gällande RIU-studenter vid Göteborgs universitet.

Betyg

Delkurser

  1. Skriftlig salstentamen, 3 hp
    Betygsskala: Mycket väl godkänd (5), Väl godkänd (4), Godkänd (3) och Underkänd (U)
  2. Projekt, 4,5 hp
    Betygsskala: Godkänd (G) och Underkänd (U) 

På kursen ges något av betygen Mycket väl godkänd (5), Väl godkänd (4), Godkänd (3) och Underkänd (U).

Slutbetyget för kursen är samma som betyget från tentamen.

Kursvärdering

Kursen utvärderas genom möten, både under och efter kursen, mellan lärare och studentrepresentanter. Ett anonymt skriftligt frågeformulär skickas även ut till studenterna efter kursens slut. Resultaten av utvärderingarna används för att förbättra kursinnehållet och som indikation till vilka delar som skulle kunna läggas till, tas bort, förbättras eller ändras.

Övriga föreskrifter

Kursen är samläst med Chalmers.

Kursen ersätter kursen DIT515, 7,5 hp. Den här kursen kan inte ingå i en examen som innehåller DIT515. Den kan inte heller ingå i en examen som bygger på en annan examen där DIT515 ingår.