Behörighetsgivande intensivkurs i medicinsk svenska för utlandsutbildad vårdpersonal
Qualification-granting Intensive Course in Medical Swedish for Healthcare professionals with foreign degrees
Om kursplanen
Betygsskala
Kursens moduler
Inplacering
Kursen ges som förutbildning och kan ej ingå i en examen på högskolenivå.
Ämnesgrupp
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet, undantaget ämnena svenska och engelska. Utöver den grundläggande behörigheten krävs godkänt resultat på antagningsprovet som testar att man uppnår B2-nivå enligt den gemensamma europeiska referensramen (GERS/CEFR). Dessutom krävs examen från land utanför EU/EES samt Schweiz inom följande legitimationsyrken: läkare, sjuksköterska, fysioterapeut, psykolog och barnmorska.
Innehåll
Kursen vänder sig till vårdpersonal med examen från land utanför EU/ESS samt Schweiz och behandlar kommunikation och arbetssätt i yrkesrelaterade sammanhang samt högre studier. I fyra delkurser tränas muntlig och skriftlig kommunikation i svensk hälso- och sjukvård med utgångspunkt i Kunskapsprovets olika delar. Den femte delkursen behandlar även vanligt förekommande språkliga praktiker i högre utbildning.
Godkänt resultat på SW1105 motsvarar kunskapskraven för nivå C1 enligt den gemensamma europeiska referensramen för språk – GERS.
Delkurs 1. Introduktion till den svenska arbetsplatsen och kommunikation inom vården i jämförande perspektiv (6 fup)
I delkursen är yrkesroller och arbetssätt i fokus i ett jämförande perspektiv. Vidare behandlas den svenska hälso- och sjukvårdens arbetsplatskultur, arbetssätt och rutiner samt aktuella frågor som rör professionen utifrån muntliga och skriftliga texter med fokus på kommunikation och bemötande.
Delkurs 2. Muntlig kommunikation (6 fup)
I delkursen behandlas muntliga praktiker med fokus på patientsamtal och personcentrering i ett jämförande perspektiv. Studenterna observerar och analyserar patientsamtal enligt Kalymnosmodellen där även kommunikationsstrategier och uttal tränas. Även annan yrkesrelevant muntlig kommunikation tränas i form av rollspel där språklig förmåga, bemötande, likabehandling och personcentrerat arbetssätt beaktas. Därutöver övas vanligt förekommande muntliga aktiviteter i akademiska sammanhang, exempelvis resonerande och reflekterande samtal.
Delkurs 3. Skriftlig kommunikation (6 fup)
Skriftliga kommunikationspraktiker i hälso-och sjukvården samt i akademiska sammanhang är i fokus i delkursen. Svenska språkets användning i yrkesrelaterad och akademisk skriftlig kommunikation studeras, såsom journalföring och daganteckningar samt artiklar relevanta för yrket. Studenterna övar på att göra relevanta bearbetningar av egna texter med anpassning till sammanhanget. Förmågan att ta till sig akademiska texter fördjupas.
Delkurs 4. Språkfärdighetsträning inför kunskapsprovet (4 fup)
Språk och kommunikation tränas med särskilt fokus på Kunskapsprovets olika delar och personcentrerad vård. Studenterna interagerar, övar muntlig kommunikation och hörförståelse, tränar läsförståelse och övar upp förmågan att uppfatta vanligt förekommande frågeformuleringar. Stor vikt läggs vid formell språklig kompetens med relevans för yrket och högre studier. Introduktion till lagar och författningar gällande svensk hälso- och sjukvård ges.
Delkurs 5: Tala och skriva i akademiska sammanhang (8 fup)
Delkursen förbereder studenterna att behärska självständigt studerande i högre utbildning. Kommunikation i akademiska sammanhang är i fokus. Vanligt förekommande läraktiviteter och examinationsformer samt muntliga och skriftliga texttyper i högre utbildning introduceras. Studieteknik och lärstrategier samt förmågan att ge och ta emot respons tränas. Samhällsorientering och skönlitteratur ingår också i delkursen.
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
**Delkurs 1: Introduktion till den svenska arbetsplatsen och kommunikation inom vården i jämförande perspektiv. **Introduction to the Swedish Workplace and Communication in Healthcare from a Comparative Perspective
Kunskap och förståelse
- identifiera centrala kommunikativa praktiker i vården och beskriva dem i ett jämförande perspektiv med avseende på professionsspråk och arbetsplatskultur
Färdighet och förmåga
- kommunicera i tal och skrift med adekvat språklig anpassning
- presentera sig och sina erfarenheter ur ett professionsperspektiv
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- reflektera över yrkesmässig kommunikation samt identifiera egna förbättringsområden.
- reflektera över teamarbete och interprofessionell kommunikation i ett jämförande perspektiv.
**Delkurs 2: Muntlig kommunikation. **Oral Communication
Kunskap och förståelse
- redogöra för vad personcentrerad vård innebär
Färdighet och förmåga
- analysera patientsamtal med avseende på språk, bemötande och likabehandling
- visa muntlig färdighet i svenska på nivå C1 enligt den gemensamma europeiska referensramen för språk (GERS) med särskilt fokus på de kunskaper och färdigheter som behövs för medicinsk utbildning på högskolenivå samt professionsutövning
- använda strategier för att bekräfta förståelse och be om förtydliganden
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- beskriva och diskutera arbetsplatsens kommunikation i ett jämförande perspektiv, med avseende på jämställdhet och likabehandling.
- visa förmåga till självreflektion kring språkets roll i yrkesutövningen
**Delkurs 3: Skriftlig kommunikation. **Written Communication
Kunskap och förståelse
- redogöra för innehållet i texter med relevans för yrket och högre studier
Färdighet och förmåga
- skriva yrkesrelaterade texter som är begripliga, sammanhängande och anpassade till texttyp och situation
- visa skriftlig färdighet i svenska på nivå C1 enligt den gemensamma europeiska referensramen för språk (GERS) med särskilt fokus på de kunskaper och färdigheter som behövs för utbildning på högskolenivå samt yrkesutövning
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- reflektera över frågor kring akademisk integritet.
Delkurs 4: Språkfärdighetsträning inför kunskapsprovet. Language Proficiency Training for Kunskapsprovet
Kunskap och förståelse
- visa kunskap om grundläggande terminologi i svensk sjukvård
- visa förståelse för innehållet i längre, komplexa muntliga och skriftliga texter
Delkurs 5: Tala och skriva i akademiska sammanhang. Speaking and Writing in Academic Contexts
Kunskap och förståelse
- visa kunskap om vanligt förekommande muntliga och skriftliga praktiker i akademiska sammanhang
- visa grundläggande kunskap om svenskt samhällsliv
- visa grundläggande kunskap om hur skönlitteratur kan spegla individers olika livsvillkor i det svenska samhället
Färdighet och förmåga
- diskutera och resonera i både tal och skrift i vanligt förekommande akademiska sammanhang
- visa förmåga att reflektera över andras texter genom kamratrespons
- resonera och diskutera med flyt och flexibilitet med anpassning till syfte och situation
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- reflektera över skillnader och likheter mellan formellt och informellt språk i både tal och skrift.
Hållbarhetsmärkning
Former för undervisning
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och grupparbeten med studentcentrerad utgångspunkt. De studerandes progression utvärderas löpande för möjlighet till individanpassad undervisning.
Undervisningsspråk: svenska
Examinationsformer
I vilken grad studenten uppnått kursens mål prövas genom skriftliga och muntliga uppgifter. Olika examinationsformer tillämpas beroende på momentens innehåll och upplägg.
På moment som examineras gäller obligatorisk närvaro. Obligatoriska kursmoment, examinationstillfällen och datum för större inlämningsuppgifter framgår av kursschema.
Om en student som har underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byta examinator inför nästa examinationstillfälle ska en sådan begäran bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (6 kap. 22 § HF).
Om en student har fått besked om pedagogiskt stöd från Göteborgs universitet med rekommendation om anpassad examination och/eller anpassad examinationsform kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens lärandemål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att bevilja studenten anpassad examination och/eller anpassad examinationsform.
Om en kurs har avvecklats eller genomgått en större förändring ska studenten erbjudas minst två examinationstillfällen, utöver ordinarie examinationstillfälle. Dessa tillfällen fördelas under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen avvecklats/förändrats. Vad gäller praktik och verksamhetsförlagd utbildning (VFU) gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.
Om en student har fått besked om att denne uppfyller kraven för att vara student vid Riksidrottsuniversitetet (RIU-student) har examinator rätt att besluta om anpassning vid examination, om detta görs i enlighet med Lokala regler gällande RIU-studenter vid Göteborgs universitet.
Examinator kan medge komplettering inom överenskommen tidsfrist för den student som examinator har bedömt ligga nära gränsen för godkänt resultat. Frånvaro från examinerande och/eller obligatoriska moment kan fullgöras med uppgifter som examinator avgör vara adekvata. Ersättningsuppgifterna kan ibland kräva att kursdeltagaren utför dem efter formellt kursslut. Den som godkänts i prov får ej undergå förnyat prov för högre betyg.
Endast hjälpmedel som godkänts av examinator får användas vid examination. Det gäller såväl digitala som analoga hjälpmedel eller samarbete.
Betyg
På kursen ges något av betygen Godkänd (G) och Underkänd (U).
Kursvärdering
Kursvärdering sker skriftligt. Resultatet och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas både till de studenter som genomförde värderingen och till de studenter som ska påbörja kursen.