Kollegiet förutsättningar, utbildning och resultat (FUR)
Ett kollegium som fokusar på kvantitativ forskning och arrangerar seminarier om pedagogiska frågor.
Inom detta kollegium, som drivs av forskningsmiljön FUR, ligger fokus på relationerna mellan utbildningens förutsättningar, organisering och resultat. De ses som ömsesidigt beroende av varandra och kollegiets intresse ligger i att förstå dessa beroenden.
Ett gemensamt tema är också att multivariata statistiska metoder används. Med dessa metoder kan många förklaringsvariabler analyseras samtidigt, och det är möjligt att arbeta med icke-direkt observerbara variabler, såsom attityder, motivation, kunskaper och färdigheter. Vidare är det möjligt att samtidigt analysera data på flera observationsnivåer, exempelvis på individ-, grupp- och systemnivå.
Ett av kollegiets syften är att problematisera och diskutera frågeställningar, metodansatser och resultat inom utbildningsområdet. Kollegiet vill också verka för en bred och utåtriktad debatt kring aktuell forskning inom området.
Seminarier
Vill du få inbjudningar till kollegiets kommande seminarier? Skicka ett mejl till kollegiets sekreterare Elpis Grammatikopoulou.
Kollegiets senaste seminarier
5 maj 2025: Tre utredare om: Läroplaner, betyg och yrkesutbildning
Ett seminarium med Joanna Giota, Magnus Henrekson och Thomas Persson som alla har överlämnat var sin tung skolutredning till regeringen. Hur ser åtgärdsförslagen ut och hur hänger de ihop? Hur ser målbilden ut och vilka utmaningar finns? Dessa frågor behandlades under två innehållsrika timmar.
Länkar till utredningarna:
- Fler vägar till arbetslivet (SOU 2024:74)
- Ett likvärdigt betygssystem (SOU 2025:18)
- Kunskap för alla – nya läroplaner med fokus på undervisning och lärande (SOU 2025:19)