Till sidans topp

Sidansvarig: Växeln
Sidan uppdaterades: 2018-11-25 19:37

Tipsa en vän
Utskriftsversion

Sylvana Sofkova Hashemi - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Sylvana Sofkova Hashemi

Universitetslektor

Sylvana Sofkova Hashemi
Universitetslektor , Viceprefekt
Akademisk grad: Docent,
sylvana.sofkova.hashemi@gu.se
031-786 3128
0766-183128

Rumsnummer: B4 469
Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 41120 Göteborg


Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
www.idpp.gu.se
idpp@gu.se
Fax: 031-786 2244
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 411 20 Göteborg

Om Sylvana Sofkova Hashemi

Sylvana Sofkova Hashemi är docent i utbildningsvetenskap med inriktning mot lärande och IT och bedriver forskning i syfte att främja förståelsen för digitala praktiker, textformat, lärande design och interaktion och inverkan på svenskämnet och undervisning. Aktuell forskning berör digitaliseringen av skolan i form av praktiknära analyser av implementering och etablering av digitala resurser i undervisningen (interaktiva tavlor, 1-1, surfplattor) med fokus på (tidig) skrivpedagogik, samarbetsprocesser och interaktion, kommunikativa strategier och multimodalt meningsskapande. Särskilt fokus ägnas åt svenskämnets innehåll och didaktik, elevernas utveckling av kommunikativ förmåga, textkompetens och reflektivt lärande, samt lärares professionella utveckling och organisation av undervisning – se även under Projekt.

Tidigare studier har behandlat hur datorbaserade språkstöd används av skolbarn och utveckling av metoder för automatisk textgranskning på dator (Sofkova Hashemi, 2003 - avhandling), effekter av språkgranskningsverktyg på skolelevers skrivande med resultat som visat på marginella skillnader mellan språkgranskning på papper jämfört med dator och därmed ifrågasatt verktygens stöd i språkutvecklingen (Sofkova Hashemi, 2007, 2008). Ytterligare studier lyfter barns och ungdomars kommunikation och språkbruk i och utanför skolan och visar på de textvärldar dagens barn och unga rör sig i och utvecklar sitt språk genom (Sofkova Hashemi, 2008; 2011). Studier av online skrivarenor i undervisning (wiki, blog) har studerats med fokus på individuell vs. kollektiv författarskap, kommentering och versionshanteringens roll under skrivprocessen. Resultaten demonstrerar bl.a. elevernas skilda strategier i bearbetning av text, där instruktioner i skrivuppgiften tydligt påverkar deras texthandlingar (Sofkova Hashemi, 2013).

Sylvana Sofkova Hashemi är även verksam vid Institutionen för individ och samhälle vid Högskolan Väst (länk). Före 2010 var hon verksam vid Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori och Institutionen för tillämpad informationsteknologi vid Göteborgs universitet.

Projekt:

2016-2018 Minclusion - Integration med mobilen, finansiär: Asyl-, migrations- och integrationsfonden (AMIF), länk

2014-2019 DigitaL - Lärande i en digitaliserad region, finansiär: Västra Götalandregionens utveckligsfond, länk

2012-2015 DILS - Digitala arenor i läs- och skrivpraktiker i grundskolans tidigare år, finansiär: Marcus & Amalia Wallenbergs Minnesfond, länk

2011-2014 GNU - Gränsöverskridande Nordisk Undervisning, finansiär: EU’s program for Interreg IVA Öresund-Kattegat-Skagerak, länk

2011 En elev en dator i grundskolans tidigare år – didaktiska förändringsprocesser utifrån fyra fokusområden, finansiär: LUN Högskolan Väst, länk

2010-2011 Nordic Smart School Project, samarbetsprojekt mellan Uddevalla kommun och Högskolan Väst, länk

2003-2007 Att lära sig skriva i IT-samhället, finansiär: Vetenskapsrådet, länk
 

Senaste publikationer

Digital kompetens och digital literacy – förändringar i begrepp och i praktik?
Anna-Lena Godhe, Sylvana Sofkova Hashemi
Keynote #PopUpDig18: Konferens om skolans digitalisering, 19 juni 2018, Utbildningsvetenskapliga fakulteten, Göteborgs universitet, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Digital competence and multimodality in Swedish curricula: possibilities, challenges and tensions.
Anna-Lena Godhe, Petra Magnusson, Sylvana Sofkova Hashemi
9iCOM: Multimodality – moving the theory forward, August 15-17, 2018, University of Southern Denmark., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Teaching and assessment of digital, multimodal texts – exploring the possibilities to support educational practices.
Anna-Lena Godhe, Petra Magnusson, Sylvana Sofkova Hashemi
9iCOM: Multimodality – moving the theory forward, August 15-17, 2018, University of Southern Denmark., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Digital literacies – a changing, or disappearing, concept?
Anna-Lena Godhe, Sylvana Sofkova Hashemi
Symposium: Research on digital literacies in Nordic education: Policy, practices and future directions. NERA 2018 - 46th CONGRESS Educational Research: Boundaries, Breaches and Bridges, 8-10 March 2018, University of Oslo, Norway., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Att skapa utrymme för pedagogisk utveckling genom co-design: förändringsarbete i samverkan.
Sylvana Sofkova Hashemi, Maria Spante
Nationell konferens om den praktiknära skolforskningens teori och praktik, 24 maj 2018, Campus Konradsberg, Stockholm., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Multimodala bedömningspraktiker och lärares lärande
Katarina Cederlund, Sylvana Sofkova Hashemi
EDUCARE, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Making room for pedagogical innovation: digital competence in teaching practice.
Sylvana Sofkova Hashemi
Trippel Helix Conference on Computational Thinking and Digital Competences in Primary and Secondary Education, Stockholm September 8th, 2017, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Investigating Mobile Technology Resources for Integration: The Technology-Pedagogy-Language-Culture (TPLC) Model
Sylvana Sofkova Hashemi, Nataliya Berbyuk Lindström, Lorna Bartram, Linda Bradley
Proceedings of mLearn: the 16th World Conference on Mobile and Contextual Learning, 30 October – 1 November 2017, Larnaca, Cyprus. Article No. 20, pp. 1-8, Association for Computing Machinery (ACM), Paper i proceeding 2017
Paper i proceeding

Visar 1 - 10 av 85

2018

Digital kompetens och digital literacy – förändringar i begrepp och i praktik?
Anna-Lena Godhe, Sylvana Sofkova Hashemi
Keynote #PopUpDig18: Konferens om skolans digitalisering, 19 juni 2018, Utbildningsvetenskapliga fakulteten, Göteborgs universitet, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Digital competence and multimodality in Swedish curricula: possibilities, challenges and tensions.
Anna-Lena Godhe, Petra Magnusson, Sylvana Sofkova Hashemi
9iCOM: Multimodality – moving the theory forward, August 15-17, 2018, University of Southern Denmark., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Teaching and assessment of digital, multimodal texts – exploring the possibilities to support educational practices.
Anna-Lena Godhe, Petra Magnusson, Sylvana Sofkova Hashemi
9iCOM: Multimodality – moving the theory forward, August 15-17, 2018, University of Southern Denmark., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Digital literacies – a changing, or disappearing, concept?
Anna-Lena Godhe, Sylvana Sofkova Hashemi
Symposium: Research on digital literacies in Nordic education: Policy, practices and future directions. NERA 2018 - 46th CONGRESS Educational Research: Boundaries, Breaches and Bridges, 8-10 March 2018, University of Oslo, Norway., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Att skapa utrymme för pedagogisk utveckling genom co-design: förändringsarbete i samverkan.
Sylvana Sofkova Hashemi, Maria Spante
Nationell konferens om den praktiknära skolforskningens teori och praktik, 24 maj 2018, Campus Konradsberg, Stockholm., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Multimodala bedömningspraktiker och lärares lärande
Katarina Cederlund, Sylvana Sofkova Hashemi
EDUCARE, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

2017

Making room for pedagogical innovation: digital competence in teaching practice.
Sylvana Sofkova Hashemi
Trippel Helix Conference on Computational Thinking and Digital Competences in Primary and Secondary Education, Stockholm September 8th, 2017, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Investigating Mobile Technology Resources for Integration: The Technology-Pedagogy-Language-Culture (TPLC) Model
Sylvana Sofkova Hashemi, Nataliya Berbyuk Lindström, Lorna Bartram, Linda Bradley
Proceedings of mLearn: the 16th World Conference on Mobile and Contextual Learning, 30 October – 1 November 2017, Larnaca, Cyprus. Article No. 20, pp. 1-8, Association for Computing Machinery (ACM), Paper i proceeding 2017
Paper i proceeding

Visar 1 - 10 av 85

Sidansvarig: Växeln|Sidan uppdaterades: 2018-11-25
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?