Eduardo Jimenez Tornatore
Universitetslektor
Institutionen för språk och litteraturerOm Eduardo Jimenez Tornatore
Bakgrund
Jag föddes i staden Valparaíso, Chile år 1959 och genomförde hela min grundskole-, gymnasie- och universitetsutbildning i mitt hemland. Mellan 1979 och 1983 studerade jag i fem år vid Universidad de Chile för att bli lärare i spanska.
Min kunskapsbas utgår från en femårig lärarutbildning (”Pedagogía en Catellano”) i Chile, på ”Universidad de Chile: Facultad de educación y letras de Valparaíso”. Denna utbildning bestod av tre huvudriktningar: lingvistik, litteratur och pedagogik, bestående av 66 delkurser. Utbildningen innehöll också en termins praktik som gymnasielärare, samt ett examensarbete som sträckte sig över ett års tid. År 1983 avslutade jag min utbildning och började direkt arbeta som lärare på en privat gymnasieskola i Viña del Mar, Chile. På denna skola arbetade jag i fyra års tid, främst med undervisning i ämnena lingvistik och litteratur, som ingår i vad som i Chile räknas till ämnet ”castellano” (spanska). Efter ett års tjänstgöring på denna skola, föreslog ledningen att jag skulle utbilda mig till ”jefe de Unidad Técnica Pedagógica” (UTP), vilket kan liknas vid befattningen studierektor. Följande tre år (1984-1986) arbetade jag både med undervisning, och som studierektor för skolan
År 1987 kom jag till Göteborg, Sverige, och här fortsatte jag mina studier på forskarnivå vid Institutionen för språk och litteraturer vid Göteborgs universitet. År 1998 avslutade jag min licentiatexamen och år 2018 min doktorsexamen.
Jag disputerade i spanska i september 2018 vid Göteborgs universitet med avhandlingen ”Escribid para el pueblo” Historias, costumbres y valores nacionales en el teatro chileno (1810–1879). Avhandlingens målsättning var att fördjupa kunskapen om förhållandet mellan den politiska och nationsskapande verkligheten och chilenska pjäser som skrivits med stark påverkan från kritiker och intellektuella för att skapa just en nationell chilensk litteratur i samband med framväxten av den nya staten Chile under 1800-talet och representera den nya ”postsjälvständigheten”. Min avsikt var också att förklara hur dessa texter återger och föreställer den nya chilenska nationalstaten.
Sedan 1988 då jag började undervisa i spanska vid Göteborgs universitet har jag inte haft något avbrott i denna verksamhet, vilket gör att jag nu har 37 års erfarenhet av universitetsundervisning i spanska inom ett brett fält, och det är dessutom så att läraryrket alltid varit min stora passion.
Under mina år som lärare har jag undervisat i en stor mängd av ämnen. Jag har givit kurser av många olika slag, från nybörjarundervisning upp till avancerad nivå. Kurserna har omfattat de tre huvudområdena av vår undervisning spansk och latinamerikansk litteratur, språkliga färdigheter i spanska och språkdidaktik. Dessutom har jag varit koordinator och lärare inom olika kurser för studenter inom Handelshögskolans integrerade civilekonomutbildning.
Min lärarerfarenhet bygger framför allt på åren vid Göteborgs universitet, men min pedagogiska bas formades redan i Chile. Jag har också haft förmånen att under en flera år arbeta som gymnasielärare på Ingrid Segerstedts Gymnasium och som lärare vid Universitetet i Karlstad och Högskolan i Skövde.
Vetenskapliga Skrifter:
a) Monografier
Análisis actancial de un corpus selectivo del teatro chileno: 1810-1879. Tesis de Licenciatura con orientación literaria. 1998, 168 páginas. Göteborgs universitet, Institución de Lenguas Románicas, sección de español. Gotemburgo.
“Escribid para el pueblo”. Historias, costumbres y valores nacionales en el teatro chileno (1810-1879). Tesis doctoral. 2018. Institución de Lenguas y literaturas de la Facultad de Humanidades de la Universidad de Göteborg.
b) Redaktörskap
Eds. (med Andrea Castro) till Historia de las literaturas hispánicas. Aproximaciones críticas. Lund: Studentlitteratur, 2013. ISBN 978-91-44-07216-6
Eds. (med Ingmar Söhrman och Andrea Castro) till Desde Chile a Suecia. Caminos culturales por Latinoamérica y Europa. Göteborg: Opuscula Romanica, 2018. ISBN 978-91-984451-5-2
c) Vetenskapliga artiklar
i. Tidskriftsartiklar
”El teatro en Chile según la visión de dieciocho periódicos y revistas (1842-1883)”, Anales del Instituto Iberoamericano de la Universidad de Gotemburgo, N°1 (1989), ss. 45-67.
”Aproximación actancial a Como en Santiago”, Anales del Instituto Iberoamericano de la Universidad de Gotemburgo, N°3 y 4 (1991-1992), ss. 39-52.
”Teatro chileno del siglo XIX”, Revista Noruega de Estudios Latinoamericanos, Departamento de español y Estudios Latinoamericanos, Universidad de Bergen, N°1 y 2, 1994, ss. 145-153.
Medförfattare till: ”Actantes y códigos de Martín Rivas con apoyo computacional”, Anales del Instituto Iberoamericano de la Universidad de Gotemburgo, N°3-4 (1991-1992). ss. 7-37
“José Victorino Lastarria y la creación de un proyecto literario nacional. Ideología e ideologemas en su discurso pronunciado en la Sociedad Literaria”. En Desde Chile a Suecia. Caminos culturales por Latinoamérica y Europa. Andrea Castro, Ingmar Söhrman y Eduardo Jiménez Tornatore (eds.). Göteborg: Opuscula Romanica, (2018). Ss. 75-82
ii. Kapitel i antologi
"Análisis actancial de un corpus selectivo del teatro chileno" i Jane Nystedt (utg.). Acta Universitatis Stocholmiensis (CD), Stockholm: Almqvist och Wiksell. (2000)
“La Edad Media en la literatura hispánica” En Historia de las literaturas hispánicas. Aproximaciones críticas. Andrea Castro y Eduardo Jiménez Tornatore (eds.). Lund: Studentlitteratur, 2013, ss. 45–78.
“El costumbrismo rural y urbano en Como en Santiago de Daniel Barros Grez”. I Andrea Castro y Anton Granvik (utg.) Språkens magi. Göteborg: Studia Interdisciplinaria, Linguistica et Litteraria (SILL), 2017.