Vinnarna av Guldspaden 2020 för bästa undersökande journalistik
Vinnarna av Guldspaden 2020 för bästa undersökande journalistik.
Foto: Maria Jervelycke Belfrage

Stort grattis till Guldspaden för bästa undersökande journalistik!

Kommunala skandaler, rättslösa barn, prostitution och parallella skuggsamhällen. Det har de fyra journalister undersökt som studerat på JMG genom åren och som på Grävgalan 2021 vann eftertraktade guldspadar för bästa undersökande journalistik. Stort grattis!

JMG har sedan länge profilerat sin journalistutbildning på undersökande journalistik. Därför är det extra glädjande när journalister som tidigare studerat vid institutionen utmärker sig med bra grävjobb.

Inför helgens grävseminarium stod tidigare studenter vid JMG bakom tolv av de 28 nominerade bidragen till Guldspaden. Till slut kammade fyra av dem hem priset i de här kategorierna (deras namn står i fet stil):

• Etermedia Lokal: ” Skärgårdsbåten som bröt mot både vågorna och lagen”, av Anders Lundqvist, P4 Blekinge, Sveriges Radio
    Juryns motivering:
     ”För att i en minutiös granskning tagit oss ut i Europa i jakten på de avgörande detaljer som avslöjar hur ett kommunalt bolags företrädare ljugit och förfalskat dokument för att kunna kringgå lagen och unna sig själva lyxiga resor.”
  • Etermedia Riks Nyheter: ”Fallet Sofie”, av Marja Grill, Rapport och Aktuellt, SVT Nyheter
    Juryns motivering:
     ”För att med tålamod och list ha avslöjat hur det system som ska skydda barnen i själva verket kan göra dem helt rättslösa.
  • Storstadstidning: ”Systrar”, av Meli Petersson Ellafi och Michael Verdicchio, Göteborgs-Posten
    Juryns motivering:
     ”För att med offrens röster ha blottlagt mekanismer som driver barn och unga in i prostitution.
  • Magasin: ”Jakten på en adress”, av AnnaKarin Löwendahl och Anna Rytterbrant, Hem & Hyra
    Juryns motivering:
    ”För att med kreativa metoder och goda språkkunskaper ha belyst ett omfattande systemfel som bidrar till att utsatta människor hamnar i ett parallellt skuggsamhälle.”

På grund av pandemin var det första gången sedan våren 2019 som föreningen Grävande journalister kunde genomföra sitt årliga grävseminarium med utdelning av Guldspaden med personer på plats.

Flera av JMG:s studenter var där och hjälpte till under arrangemanget som volontärer, bland andra Tove Christiansen, Vilma Stockvall och Klara Sävenlund från femte terminen på JMG:s journalistprogram.

En tidigare student från JMG:s internationella masterprogram, Alina Yanchur, föreläste om journalisters situation i Belarus.

Och flera anställda vid JMG deltog i olika seminarier, bland andra professor Bengt Johansson och lärarna Sandra Foresti och Helena Löfving.

Läs mer om: