Könsuppdelning inom yrkesutbildning fokus i ny rapport
I Norden är både arbetsmarknaden och utbildningssystemen starkt könsuppdelade. Inom yrkesutbildning är könsuppdelningen särskilt tydlig. Idag lanserar NIKK en ny rapport, som beskriver kunskapsläget, utbildningssystemen och ger exempel på insatser för att bryta könsuppdelningen på yrkesutbildningar runtom i Norden.
Nyckelbudskap från rapporten
Med utgångspunkt i rapportens innehåll kan bland annat följande urskiljas som viktiga inslag i det fortsatta arbetet för att motverka könsskillnader i yrkesutbildning och på därtill kopplade arbetsmarknader:
- Lagstiftning om förbud mot diskriminering och sexuella trakasserier, samt krav på förebyggande arbete mot detsamma på såväl arbetsplatser som inom utbildning.
- Aktivt ansvarstagande från branschorganisationer och arbetsgivarparter i implementeringen av det förebyggande och motverkande arbetet mot diskriminering och sexuella trakasserier. Fungerande stöd och uppföljning i implementeringen av lagkraven.
- Läroplaner och kursplaner som omfattar kunskaper om kritiskt tänkande och som ger elever på yrkesutbildningen verktyg att se och motverka exkluderande normer och attityder i den kommande yrkesrollen. Tydlig ansvarsfördelning i utbildningsorganisationen avseende implementeringen genom hela utbildningen, såväl den skolförlagda som den arbetsplatsförlagda delen.
- Grundläggande krav på kunskaper om normer och könsstereotyper inom yrkeslärarutbildningen. Särskilt beaktande av yrkeslärarnas komplexa och bitvis motstridiga uppdrag avseende motverkande av begränsande normer och stärkande av elevernas anställningsbarhet.
- Fortbildning för verksamma handledare och lärare i den arbetsplatsförlagda delen av yrkesutbildningen, med fokus på normer och könsstereotyper och med särskilt beaktande av yrkeslärandets komplexitet och bitvisa motstridigheter avseende motverkande av begränsande normer och stärkande av anställningsbarhet.
- Studie- och yrkesvägledning som utgår från medvetenhet om normer och könsstereotyper för att motverka vägledning som upprepar och förstärker begränsande normer, omfattande såväl den vägledning som sker inom utpekad 46 studie- och yrkesvägledning som den som sker inom ramen för ordinarie undervisning.
- Fokus på att förändra exkluderande normer, förhållanden och villkor i riktade nätverk mot underrepresenterade grupper inom specifika branscher. Medvetenhet om risker att förstärka könsstereotyper i separatistiska inslag.
- Ett generellt stärkt fokus på motverkande av könade yrkestraditioner och yrkeskulturer, snarare än ett ensidigt fokus på förändring i representation av könade kroppar.
- Fokus på att förändra exkluderande normer, förhållanden och villkor i riktade insatser mot underrepresenterade grupper inom specifika branscher. Medvetenhet om risker att förstärka könsstereotyper i separatistiska inslag.
Område
Samhälle &
ekonomi