Porträtt på JMG-studenter som fått pris för undersökande journalistik
Vilma Stockvall, Heino Ollin, Adam Fröberg, Kajsa Lecander och Daniel Dewerud tar emot eftertraktat pris för undersökande journalistik på Guldspadegalan.
Foto: Ulla Sätereie

JMG-studenter får pris för grävande journalistik

Stort grattis till journaliststudenterna på JMG som kammade hem ett av de fina priserna på helgens Guldspadegala!
De vann priset för sitt avslöjande av hur ett av Sveriges största studentbostadsföretag vansköter sina lägenheter.

I helgen höll Föreningen grävande journalister (FGJ) sin Guldspadegala där de bästa undersökande journalistarbetena i olika kategorier delas ut.

Ett av priserna är Studentspaden som i år gick till Vilma Stockvall, Heino Ollin, Adam Fröberg, Kajsa Lecander och Daniel Dewerud, några av studenterna på Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMG) vid Göteborgs universitet.

Motiveringen till priset lyder:

"För att ha avslöjat hur studenter betraktas som andra klassens hyresgäster och tvingas vara sambo med plattbaggar, kackerlackor och annan ohyra".

Deras undersökning publicerades i GP i januari. Läs reportaget på GP:s webbplats:

Många gratulationer

- Det är fantastiskt roligt att vi har så duktiga studenter som gör så viktiga granskningar, säger JMG:s prefekt Monica Löfgren Nilsson.  Extra roligt är det för att vår journalistutbildning har inriktning mot undersökande journalistik, både på grundläggande och avancerad nivå. Så ett stort grattis både till dem och andra nominerade och pristagare som gått hos oss på JMG!

Bland de nominerade i kategorin Studentspaden fanns även studenterna på JMG:s internationella masterutbildning i undersökande journalistik (MIJ) Alina Yanchur, Camille Schyns, Greta Rosén Fondahn och Sarah Pilz.

Guldspaden i kategorin Etermedia riks dokumentär gick till de tidigare JMG-studenterna Carolina Jemsby och Karin Mattson för deras reportage Transbarnen som sänts i SVT Uppdrag Granskning.

Text: Cajsa Malmström

Guldspadegalan

Guldspadegalan arrangeras av Föreningen grävande journalister som delar ut priser för bästa undersökande journalistik i olika kategorier vid sitt årliga seminarium.

Föreningen grävande journalister (FGJ) har drygt tusen medlemmar.

I år valdes Ulla Sätereie till ny ordförande för föreningen. Hon är programansvarig för JMG:s internationella masterutbildning i undersökande journalistik (MIJ).

Relaterat innehåll