”Jag kommer inte att se på teater på samma sätt igen”

Björn Sahlin började läsa teaterstudier för att bli mer allmänbildad och lära sig mer om det historiska och teoretiska perspektivet.

– Nu har jag tillgång till begrepp och metoder för att kunna diskutera dramatik och scenkonst, säger han.

Björn Sahlin har alltid haft ett stort intresse för teater och kultur. Efter att ha studerat ett år på folkhögskola där han fick utforska den praktiska sidan av teater – skådespeleri, regi och performance – ville han lära sig mer om den teoretiska delen. Han sökte grundkursen i teaterstudier vid Göteborgs universitet.

– Kursen ger en historisk bredd och en vidgad kunskap om teaterbegreppet. Den har verkligen uppfyllt mina förväntningar, med intressanta teman och en stor spännvidd, säger han.

Porträtt Björn Sahlin

Verktyg för att kunna analysera

Grundkursen inleddes med att klassen studerade dramaturgi och fick verktyg för att kunna analysera både text och föreställning. Därefter följde en genomgång av teaterhistorien: från antikens teater över till medeltiden, renässansen och modernismen fram till nutid.

– Vi gick igenom skillnaderna och likheterna mellan olika tider och olika rörelser och fick se hur de har följts åt och inspirerat varandra, vad som finns kvar av dem och vad som inte finns kvar.

Har testat skådespeleri

Klassen har också fått skådespela och arbeta praktiskt genom att bland annat prova på tre olika teaterteoretiska metoder.

– Det blev en fin röd tråd mellan att först få kunskap om olika teateruttryck och processer och sedan få testa själv. Det är ju det som är så spännande med teater, att man kan utforska nya och moderna perspektiv samtidigt som man hedrar och lär sig av en mångårig tradition.

Fördjupning i teaterteori

Just nu läser Björn Sahlin på fortsättningsnivån, andra terminens teaterstudier, vilket innebär ytterligare en fördjupning i teaterteori.

– Vi har pratat om vilka ingångar och perspektiv man kan använda sig av när man ska analysera teater, till exempel genusteori, intersektionalitet och poststrukturalism. Det är sådant som jag alltid har varit sugen på att lära mig mer om, så det var intressant att läsa om det i ett teatersammanhang.

Norén ur ett queerperspektiv

Andra terminen innehåller också uppsatsskrivande. Björn Sahlin har valt att analysera Lars Noréns pjäs Natten är dagens mor ur ett queerperspektiv. Först ska han själv analysera den queera presentationen i pjäsen och hur den tar sig till uttryck, för att sedan jämföra med hur en modern publik upplever och tolkar den.

– Jag kommer att analysera vad som kan tolkas som queera inslag i pjäsen, sedan ska jag intervjua personer som har sett den – varav vissa identifierar sig som queer och andra inte. Hur upplever de föreställningen, vad tolkar de som queert och vilka känslor väcker det hos dem?

Digitala föreställningar

Just det här med att se och uppleva teater på en scen har inte riktigt fungerat som det brukar det här året. Klassen i teaterstudier brukar i vanliga fall se pjäser på olika teatrar i Göteborg, men under pandemin har både lärare och studenter fått förlita sig på digitala föreställningar. Björn Sahlin tycker att det under omständigheterna har fungerat bra: det finns till exempel många föreställningar på Dramaten Play och Natten är dagens mor ligger på SVT Play.

– Men när vi kommer ut ur pandemin och ut ur det här digitala, kommer det vara väldigt roligt att se teater på riktigt igen. Det är ju en helt annan upplevelse än att se det på en skärm. Men det kommer att vara särskilt kul nu när jag faktiskt har studerat drama och har fått fler perspektiv.

"Tillgång till fler olika glasögon"

Och det är just där som Björn Sahlin tycker att teaterstudier har gett allra mest: han känner att han har fått en helt annan inblick i teater och att han får ut mycket mer av en föreställning i dag. Numera lägger han märke till helt nya saker i scenografin, skådespeleriet och i olika kulturella markeringar.

– Jag kommer inte att se på teater på samma sätt igen, det är som att jag har tillgång till fler olika glasögon som jag kan välja utifrån intresse. Förut kunde jag se en pjäs och tänka ”bra föreställning” och sluta där, i dag har jag helt andra begrepp och metoder för att kunna diskutera dramatik och teater. Det är nog det roligaste med att läsa teaterstudier, men det var också det jag var mest rädd för innan, att jag inte skulle förstå eller hänga med i alla diskussioner. Men man kommer in i det automatiskt.

Nyfiken på att leda grupper

Exakt vad Björn Sahlin vill använda sina studier till i framtiden är han inte säker på. Tidigare har han siktat in sig på att bli skådespelare, det vill han fortfarande men han har också fått upp ögonen för alla andra professioner inom teatern, till exempel regissör, producent, dramaturg och scenograf.

Han är i alla fall säker på att han på något sätt vill arbeta inom kultursfären, helst inom scenkonstområdet.

– Det finns så många saker man kan göra, det är ju en så öppen utbildning som leder till många olika vägar! En del av mig vill jättegärna bygga på teaterstudier med en pedagogisk del. Jag är väldigt nyfiken på pedagogik, ledarskap och lärande i allmänhet. Det skulle vara så roligt och spännande att få arbeta med olika grupper och leda en egen utbildning inom scenkonst och teater, kanske som folkhögskolelärare! Det hade varit en dröm som gick i uppfyllelse.

Text och bild: Elin Widfeldt

Teaterstudier vid Göteborgs universitet

Här får du lära dig om teaterns många uttrycksmedel, såsom dialog, scenografi, kostym, ljus, ljud och kommunikation med en publik. Vi läser pjästexter från antiken till i dag och diskuterar texterna i relation till samhälle och konsttraditioner.

Du får en bred orientering i de teorier och metoder som används av forskare inom ämnet. Under hela utbildningen varvas teori och praktik.