”Jag har blivit nästan manisk i mitt boksamlande”

Antonio Johansson Darche började läsa juridik men ville sedan testa något annat. Det blev litteraturvetenskap – nu satsar han på att bli redaktör på bokförlag.

Han hade alltid tänkt att han skulle läsa juridik, men när han väl började insåg Antonio Johansson Darche att det nog inte var rätt. I stället började han plugga grundkursen i litteraturvetenskap.

– Jag gjorde det mest för att jag hade fastnat lite i vad jag ville studera, och jag har alltid haft ett intresse för böcker. Jag fastnade nästan direkt, det blev helt perfekt, säger han.

Trygg miljö

porträtt Antonio Johansson Darche

Trots att studierna har varit digitala från start tycker Antonio Johansson Darche att klassen fick ett fint mottagande och att det har varit trivsam stämning hela vägen.

– Det är klart att det är tråkigt att det är på distans, men det har funkat bra med tanke på förutsättningarna. Alla kommer till tals på seminarierna och det är en väldigt trygg miljö, man känner att man kan prata fritt och att alla lyssnar. I tidigare sammanhang har jag ibland känt att jag inte vågar ta plats, men inte här.

Eget ansvar

Att plugga litteraturvetenskap innebär att läsa mycket på egen hand och själv ta ansvar för att strukturera upp arbetet. Men om man gör det ger det väldigt mycket tillbaka, tycker Antonio Johansson Darche.

– Man lär sig väldigt mycket väldigt snabbt om man vill, man fördjupar verkligen sin kunskap om böcker och läsning.

Vill läsa bok- och förlagskunskap

Redan under första delkursen fick han en bra överblick över ämnet, och där väcktes Antonio Johansson Darches intresse så pass att han nu läser fortsättningskursen och har siktet på fördjupningskursen.

Därefter vill han läsa bok- och förlagskunskap, göra praktik och läsa en magister och en master. I framtiden vill han gärna jobba på bokförlag, helst som redaktör.

– Det som är skrämmande är att det inte är så enkelt att få jobb. Men om jag inte vågar kommer jag att ångra mig sen, om jag inte gör det jag vill göra.

Gillar äldre italienska verk

Under sina studier har Antonio Johansson Darche blivit särskilt förtjust i italienska verk från 1300- och 1400-talet. Han har redan hunnit skrivit en liten uppsats, och då valde han att skriva om Dantes Den gudomliga komedin.

– Jag ville utmana mig själv lite och då fastnade jag för den genren, jag gillar språket. Men jag gillar också Karin Boye, henne läser jag mycket själv.

"Något jag verkligen brinner för"

För trots att kurslitteraturen är omfattande läser Antonio Johansson Darche mycket vid sidan av också. Han har dessutom börjat samla på böcker, om några dagar ska han åka till Norrköping och hämta 55 böcker av August Strindberg från 1912.

– För mig handlar det om ett intresse som har väckts, jag har blivit nästan manisk i mitt boksamlande. Jag åker runt överallt och hämtar böcker som jag har köpt på nätet. Det är charmen med det här, att göra något jag verkligen brinner för.

Text: Elin Widfeldt

Att läsa litteraturvetenskap

Du studerar skönlitteratur och dess betydelse under olika historiska epoker och inom olika sociala sammanhang, vilket ger dig en grundläggande bildning och kunskap om litteratur men också en textanalytisk verktygslåda.

Kurserna vänder sig till dig som funderar på ett arbetsliv inom kultur- eller informationssektorn där det ställs höga krav på läsförståelse, skrivfärdighet, språkkänsla och vetenskapliga förhållningssätt.

Vi ger kurser i litteraturvetenskap från grundnivå upp till forskarnivå, dessutom ger vi kandidatprogrammet Redaktionell praktik för dig som vill arbeta med böcker och tidskrifter,  samt masterprogrammen Kritiska studier och Digital humaniora, där du kan ha läst litteraturvetenskap tidigare.