Barbara Czarniawska
Foto: Hillevi Nagel

”Jag är verkligen hedrad” – Professor vid Göteborgs universitet invald i The British Academy

Barbara Czarniawska, professor i managementstudier vid tvärvetenskapliga Gothenburg Research Institute på Handelshögskolan i Göteborg, har valts in i The British Academy, Storbritanniens nationella vetenskapsakademi för humaniora och samhällsvetenskap.

Komplexa organisationer, integrationsprocesser och institutionalism – professor Barbara Czarniawskas forskning skapar ständigt ringar på vattnet och sprider nya kunskaper om hur vi människor fungerar. Nyligen firade hon 50 år som forskare, och nu står det klart att hon valts in som ledamot i the British Academy för sina bidrag inom humaniora och samhällsvetenskap.

I år har totalt 84 personer valts in i The British Academy. Den nya ordföranden, professor Julia Black, kommenterar:

”Som ny ordförande för the British Academy är det mycket glädjande att välkomna den här nya gruppen, som är lika imponerande som någonsin och påminner oss om den mångsidiga forskning som bedrivs inom SHAPE -disciplinerna - samhällsvetenskapen, humaniora och konst. Jag ser mycket fram emot att arbeta med dem om våra gemensamma intressen.”

Sir Winston Churchill och nobelpristagaren Seamus Heaney tidigare ledamöter

The British Academy grundades 1902 och är Storbritanniens nationella akademi för humaniora och samhällsvetenskap. Mary Beard, välkänd professor i klassiska språk vid universitet i Cambridge, historieprofessor Sir Simon Schama och baronessan Onora O´Neill är några aktuella medlemmar, och tidigare var till exempel Sir Winston Churchill, nobelpristagaren Seamus Heaney och historikern Dame Frances Yates ledamöter i The British Academy.

Barbara Czarniawskas forskning inom organisationsteori och företagsekonomi har sedan starten uppmärksammats internationellt, och hon är redan medlem i Kungliga Vetenskapsakademien, Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademien och Kungliga Vetenskaps- och Vitterhets-Samhället (KVVS), för att bara nämna några av hennes hedersuppdrag. Trots det så blev hon aningen nervös när hon i början av sommaren fick ett brev om att hon nominerats till The British Academy. När hon sedan fick veta att hon var en av de invalda, tog hon emot beskedet med stor glädje.

Hon kommenterar: ”Jag är verkligen hedrad över att ha valts in i The British Academy; och jag är dessutom glad över att Akademiens nya ordförande är en kvinna, professor Julia Black. Jag ser fram emot mitt första möte i september.”