Institutionen för nationalekonomi klättrar i internationell rankning

För andra året i rad avancerar institutionen för nationalekonomi med statistik i Tilburg University Economics Ranking över nationalekonomiska institutioner i världen. Ett långsiktigt arbete för att höja forskningskvaliteten, genom bland annat satsningar på internationell rekrytering, är den främsta förklaringen.

– Det är glädjande att kunna konstatera att vårt strategiska kvalitetsarbete ger resultat, säger Måns Söderbom, professor i nationalekonomi och institutionens prefekt.

Enligt Tilburg University Economics Ranking för perioden 2015–2019 hamnar institutionen för nationalekonomi med statistik på Handelshögskolan på plats 86 i världen (plats 92 år 2019) och plats 32 bland de europeiska universiteten (plats 34 år 2019). Forskningsrankningen baseras på publicerade artiklar i 79 tidskrifter inom nationalekonomi, ekonometri och finansiell ekonomi.
– Vi har under de senaste 10 åren blivit mycket bättre på att rekrytera och behålla riktigt duktiga forskare, och det har resulterat i ett lyft för hela institutionen. Nu strävar vi mot att bli ännu bättre, säger Måns Söderbom.

Institutionen har under ett drygt decennium arbetat utifrån en strategi som syftar till att nå fler publikationer i högt rankade tidskrifter, bättre utfall i internationella rankningar och, framför allt, forskning av högre kvalitet.