Göteborgs universitet

Solpaneler – inget nytt under solen

NUFÖRTIDEN ÄR INTE så ovanligt att installera solpaneler på taket. Många ser det som en smart investering, både för miljön och plånboken. Men att värma upp sitt hus med hjälp av solenergi är inte något nytt.

Foto: Mostphotos

Redan 1947 byggde biofysikern Mária Telkes och arkitekten Eleanor Raymond ”The Dover Sun House”, det första huset som enbart värmdes upp av solen. Mária Telkes utvecklade ett kemikaliebaserat värmelagringssystem, där kemiska salter absorberade värmen från soluppvärmd luft som förvarades i stora värmebehållare. Tyvärr motsvarade inte värmesystemet skaparnas ambitiösa förväntningar men tekniken ligger till grund för dagens solpaneler.

Mária Telkes, som också kallades ”Soldrottningen” var produktiv; under sin karriär hann hon med att ta 20 patent. Hennes utopiska vision om solenergi är banbrytande än idag.

Av: Linnéa Magnusson

MÁRIA TELKES

FÖDD: 12 december, 1900, Budapest, Ungern

UTBILDNING: Fysikalisk kemi vid universitetet i Budapest

ANNAN KÄND UPPFINNING: Bärbar vattendestillationsanordning, som kan omvandla saltvatten till dricksvatten och som drivs av solvärme. Uppfinnen har räddat många standsatta sjömän och soldater till sjöss.