Kommunikation som strategiskt verktyg för chefer

Kursen ger dig kunskap om och förståelse för hur organisationer fungerar och vad ledarskap i organisationer har för villkor, möjligheter och begränsningar är en tillgång som chef och ledare. Det ger referensramar för den egna kommunikationen och är en förutsättning om man vill använda kommunikation som strategiskt verktyg och planera relevanta kommunikationsinsatser i olika situationer.

Kursen ger dig en teoretisk grund för förståelsen av organisationer och deras omvärld utifrån ett kommunikativt perspektiv. Syftet är att ge kunskaper om olika perspektiv på organisationer, ledarskap och kommunikation, samt förståelse för hur dessa perspektiv kan komma till uttryck och användas i praktiken inom organisationer. Vidare är syftet att ge kunskap om och träning i att konkret använda kommunikation i rollen som chef och ledare, såväl strategiskt som praktiskt.

Under kursens gång kommer alla deltagare att arbeta med två ”fallstudier” som utgår från den egna arbetssituationen, exempel och erfarenheter. Analyserna görs successivt under kursens gång genom eget arbete, gruppdiskussioner, muntliga presentationer och redovisas även skriftligt i rapportform. Den första fallstudien avser en analys av en organisation. I den andra fallstudien planerar deltagarna en kommunikationsinsats som berör eller har direkt användbarhet i den egna chefsrollen.

Kursplan - Strategisk kommunikation för chefer

Kursplan Strategisk kommunikation för chefer (PDF)