"Du lär dig verktygen för att adressera viktiga frågor"

Ronja Helénsdotter är doktorand i nationalekonomi vid Göteborgs universitet.

Ronja Helénsdotter gick vidare till doktorandstudier
Först var Ronja Helénsdotter övertygad om att hon skulle arbeta på bank, men efter en tids studier med finansiell inriktning blev hon i stället mer intresserad av beteendeekonomi.

Vad har du för utbildning?

– Jag har en masterexamen i nationalekonomi från 2018.

Vad jobbar du med?

– Jag är sedan höstterminen 2019 doktorand vid institutionen för nationalekonomi med statistik, Handelshögskolan vid Göteborgs universitet.

Vad är det bästa med ditt jobb?

– Friheten att kunna arbeta var jag vill, när jag vill och med vad jag vill. Arbetet är förstås krävande men det är otroligt kul och givande.

Vilka frågor är du intresserad av?

– Jag trodde tidigare att jag skulle arbeta på bank och läste finansiell inriktning, men insåg sedan att det inte var min grej, och blev mer intresserad av beteendeekonomi. Min forskning kommer troligen att handla om brottsekonomi och beteendefrågor.

Fokusera på att lära dig materialet ordentligt istället för att fokusera på att få ett högt resultat på tentan. Och var inte orolig, du kommer att få ett jobb efter utbildningen.

Vad har du gjort efter examen?

– Arbetat som analytiker på ett privat företag och arbetat som forskningsassistent åt Randi Hjalmarsson, som är professor i nationalekonomi.

Vad har studierna i nationalekonomi betytt för dig?

– De har betytt att jag kan forska och ägna mig åt något som jag verkligen tycker om.

Varför ska en välja nationalekonomi?

– Om du har ett intresse för samhällsfrågor och har ett analytiskt förhållningssätt är nationalekonomi toppen för dig! Nationalekonomin ger dig verktygen du behöver för att adressera viktiga frågor.

Har du något råd till studenter som funderar på att fördjupa sig i ämnet nationalekonomi?

– Fokusera på att lära dig materialet ordentligt istället för att fokusera på att få ett högt resultat på tentan. Senare kurser bygger vidare på det du ska ha lärt dig i tidigare kurser och det är mycket lättare om du har god grundförståelse. Matten är sjukt viktig att kunna. Och var inte orolig, du kommer att få ett jobb efter utbildningen.

Hur ser dina framtidsplaner ut?

– Jag kommer att fullfölja min utbildning som doktorand och sedan ägna mig åt forskning.