Göteborgs universitet
Porträtt av Jan Eliasson
Foto: Johan Wingborg

Jan Eliasson var gästprofessor 2008-2009

Jan Eliasson var gästprofessor vid institutionen för globala studier under läsåret 2008-2009.

Jan Elisasson tilldelades Torgny Segerstedt-professuren av rektor Pam Fredman efter en lång och gedigen karriär som diplomat. Bland mycket annat har han varit Sveriges utrikesminister, FN:s generalförsamlings ordförande, Sveriges ambassadör i Washington och vid FN. Han har haft omfattande och varierande internationella medlingsuppdrag som i Iran-Irakkriget och i konflikten mellan Armenien och Azerbajdzjan. Han har också lett humanitära insatser i Somalia, Sudan, Moçambique och på Balkan.

- Med sitt långa engagemang i globala frågor är Jan Eliasson en värdig innehavare av professuren. Han har genom sin gärning verkat för fred, utveckling och mänskliga rättigheter. Outtröttligt och ständigt engagerat har han bidragit till att Sveriges roll i världen präglas av humanitet och samarbete. Vi är mycket glada över att han accepterat vårt erbjudande, berättade Pam Fredman som var rektor för universitetet vid tilldelningen.

Sedan 2003 finansierar Stiftelsen Torgny Segerstedts Minne en gästprofessur i Torgny Segerstedts namn. Innehavaren utses av Göteborgs universitet för en period av ett år och verkar inom ett område med anknytning till demokrati, yttrandefrihet, mänskliga rättigheter eller religion.