praktisera hos CGM

Tvärvetenskaplig praktik på CGM och Thingstigate

Är du mastersstudent och intresserad av både migrations- och integrationsforskning och konstnärlig forskning? Vi erbjuder en tvärvetenskaplig praktik på Centrum för Global Migration (CGM) och projektet Thingstigate vid HDK Valand - Högskolan för konst och design.

Vi antar studenter som är inskrivna i ett mastersprogram. Vi söker motiverade och självdrivna praktikanter som är intresserade av både migrations- och integrationsforskning och konstnärlig forskning. Arbetsspråket är engelska.

Den tvärvetenskapliga inriktningen på praktiken erbjuder en dynamisk upplevelse där praktikanten får möjlighet att engagera sig i olika uppgifter på både CGM och inom projektet Thingstigate vid HDK-Valand.

Exempel på uppgifter:

• Hjälpa till med att arrangera workshops och seminarier
  • Bistå inom olika forskningsprojekt med t.ex. litteraturöversikter
  • Hjälpa till vid deltagande konstsessioner och offentliga workshops
  • Assistera i webbaserat arbete
  • Enklare administrativa uppgifter

Praktikanten kommer att vara fysiskt placerad vid HDK-Valand och handledas av senior personal från både HDK-Valand och CGM.

Under praktiken kommer studenten att utveckla såväl akademiska som organisatoriska färdigheter, få en inblick i akademiskt arbete i praktiken, bygga ett akademiskt nätverk och få en inblick i forskning som rör migration och integration såväl som konstnärlig forskning. Praktikanten kommer även att ha möjlighet att delta i forskningsseminarier och andra aktiviteter som anordnas av CGM, HDK-Valand och av andra institutioner vid universitetet.

Vi söker praktikanter för vårterminen 2024