Gravid kvinna
Foto: Helena Lopes från Pexels

PREDIN - Graviditet och D-vitamintillskott - en randomiserad kontrollerad studie

Forskningsprojekt

Kort beskrivning

D-vitamin är viktigt för vår benhälsa och är ett av de få vitamin vi riskerar att få för lite av. Blanda gravida i Sverige förekommer D-vitaminbrist ungefär hos var tionde kvinna. Det är inte helt klart vilken mängd D-vitamin som krävs för att korrigera en brist under graviditeten. Målsättningen med PREDIN är att undersöka vilken dos som krävs för att uppnå tillräckliga D-vitaminnivåer i kroppen hos gravida kvinnor med risk för D-vitaminbrist samt att undersöka om D-nivåerna förbättras mer av att få ett D-vitamintillskott jämfört med att endast få rekommendation om att tillskott.

Bakgrund

D-vitamin har många funktioner i kroppen men är framförallt viktigt för vår benhälsa. Vi får i oss D-vitamin på två sätt, från det vi äter och från solen. I Sverige berikas de flesta mjölkprodukter, växtdrycker, smörgåsfetter och matfettsblandningar med D-vitamin eftersom det är få livsmedel som är naturligt rika på D-vitamin. D-vitamintillskott rekommenderas till små barn, äldre och personer som inte äter fisk och/eller D-vitaminberikade livsmedel eller har begränsad solexponering. Det finns i nuläget inga särskilda rekommendationer om D-vitamintillskott för gravida och ammande.

Om forskningsprojektet

PREDIN är pågående randomiserad kontrollerad studie där kvinnor under ett rutinbesök till sin barnmorskemottagning tidigt i graviditeten screenas för risk för D-vitaminbrist. Screeningen utförs med hjälp av ett validerat screeningverktyg som består av fem korta frågor om solexponering och D-vitaminintag. Kvinnor med hög risk för D-vitaminbrist lottas till att få råd om att ta D-vitamintillskott (ordinarie rutin) eller att få tillskott med antingen 20 µg eller 40 µg vitamin D/dag. I första och i tredje trimestern tas blodprov för analys av D-vitaminnivåerna (25-hydroxyvitamin-D) och andra markörer som har betydelse för D-vitaminnivåerna i kroppen.