Länkstig

Konsekvenser av rektorsomsättning och utökade ansvarsområden för rektorer

Utbildning & lärande

Vid detta webbinarium presenteras två nypublicerade studier med relevans för alla som är intresserade av rektorers, biträdande rektorers och förstelärares arbete. Tillsammans för vi också en dialog om dessa angelägna frågor.

Webinar
Datum
15 okt 2025
Tid
16:40 - 18:20
Plats
Online via Zoom
Ytterligare information
Länk till Zoom-möte

Arrangör
Kollegiet för skolutveckling och utbildningsledarskap

Förstelärarna, skolförbättringsarbetet och rektorsomsättningen 

I Sverige har vi ur ett internationellt perspektiv hög rektorsomsättning.  Tidigare forskning har visat att hög rektorsomsättning har konsekvenser för elevers resultat, lärarnas rörlighet och skolors förbättringsarbete, även om sambanden däremellan ännu inte är helt klarlagda. Med hjälp av intervjudata och en verksamhetsteoretisk analys undersöker jag rektorsomsättningens inverkan på förstelärare och deras skolförbättringsarbete. Vad händer egentligen med förstelärares skolförbättringsarbete när rektorer byts ut eller stannar kvar? Vid seminariet får vi möjlighet att tillsammans diskutera studiens resultat och vad dessa kan innebära för förstelärare, rektorer, huvudmän och politik. 

Cecilia Hermansson är samverkansdoktorand vid Institutionen för pedagogik och specialpedagogik vid Göteborgs universitet, men jobbar också som skolutvecklare på huvudmannanivå i en större utbildningsorganisation.    

Rektorsrollen i förändring – från ensam ledare till delat ledarskap i skolledningsteam

Jag har undersökt hur rektorer tolkar och formar sina roller i nya skolledningsteam när traditionella ledarskapsstrukturer ersätts av delat ledarskap. Studien belyser ett växande fenomen i Sverige där rektorer ges utökade ansvarsområden och förväntas dela ledarskapet med biträdande rektorer. Genom en kvalitativ fallstudie med intervjuer och observationer från sex skolledningsteam synliggörs hur rektorers meningsskapande påverkar samarbete, ansvarsfördelning och beslutsfattande i praktiken.

Anneli Ahlin är doktorand vid Institutionen för pedagogik och specialpedagogik vid Göteborgs universitet. Hon har lång erfarenhet från grundskolan både som lärare, biträdande rektor och rektor. För närvarande kombinerar hon sina forskarstudier med arbete som biträdande rektor.

Om arrangörerna

Kollegiet för skolutveckling och utbildningsledarskap erbjuder ett forum där personer inom och utanför akademin kan mötas för att diskutera skolutveckling och utbildningsledarskap. Kollegiets arrangemang är öppna för alla intresserade.