- Home
- About
- Find staff
- Karin Rönnerman
Karin Rönnerman
Professor Emerita
Department of Education and Special EducationAbout Karin Rönnerman
Research interests I have been interested in developing our knowledge of the professional development of teachers. I have done so primarily through action research, which means that researchers and practitioners participate in a common process in which the respective fields of knowledge enrich each other to achieve an understanding of the practice and the contexts in which it is involved. In these processes, particular attention is paid to teachers’ learning and actions.
Teaching interests My teaching interests touch on the research I pursue. I take part in courses on school development and quality development in institutions. I have a particular interest in the development of methods issues and their application in educational contexts. I supervise theses dealing with developmental projects and evaluation of activities.
Keywords Action research, knowledge development, school development, quality development
-
Action Research for being - characteristics of a tradition and
practice
Petri Salo, Karin Rönnerman
Benedicto Krejsler, J. (Ed.). Scrutinising the Nordic Dimension in Education. Myths, realities, and integration efforts in Europe´s Nordic region - 2025 -
ELSA-modellen för språkstöd i förskolan genom aktionsforskning i samverkan mellan flera parter. I Nordberg, A. & Olsson, E. Att utveckla hållbara samverkansmodeller för praktiknära
forskning.
Karin Rönnerman, Ann Nordberg
RIPS-rapporter från institutionen för pedagogik och specialpedagogik - 2024 -
Circle time in preschool as a practice for developing language support between teachers and children using the structured ELSA
model
Karin Rönnerman, Ann Nordberg
Educational Action Research - 2024 -
Kunskapsbildning för professionellt lärande genom kollegiala
samtal
Jaana Nehez, Katina Thelin, Veronica Sülau, Eva Kane, Karin Rönnerman
Utbildning och Lärande - 2024 -
Practice changing practices: influences of Master’s programme practice on school
practices
Karin Rönnerman, Anette Olin
Professional Development in Education - 2024 -
Middle leaders' identity–practice framings: A site-ontological view of identity in and as
practice
Christine Edwards-Groves, Peter Grootenboer, Kirsten Pietri, Karin Rönnerman
British Educational Research Journal (BERJ) - 2024 -
Educational Action Research for
Being
Petri Salo, Karin Rönnerman
Nordic Studies in Education - 2023 -
Acknowledging, negotiating, and reporting ‘uncomfortable truths’ in action
research
Tess Boyle, Kirsten Petrie, Peter Grootenboer, Karin Rönnerman, Christine Edwards-Groves
Educational Action Research - 2023 -
Learning from Experiences: A Brief Reflection on the Cartagena
Assembly
Karin Rönnerman
Social Publishers Foundation Practitoner Research - 2023 -
Middle leading as a practice for enabling professional
learning.
Karin Rönnerman, Veronica Sülau
International Encyclopedia of Education 4th Edition - 2023 -
Action research – a way to improve your practice with collaboration between researchers and
practitioners
Karin Rönnerman
School Education Gateway - 2022 -
Swedish elite athletics coaches’ professional development in practices of organized coaches’
meetings
John Dohlsten, Karin Rönnerman, Eva-Carin M Lindgren
Education Inquiry - 2022 -
Action Research conceptualised in seven cornerstones as conditions for transforming
education
Christine Edwards-Groves, Karin Rönnerman
International Journal of Action Research - 2022 -
Språkstöd i förskolan genom aktionsforskning. En introduktion till
ELSA-modellen.
-
Aktionsforskning - Vad? Hur?
Varför?
Karin Rönnerman
2022 -
Organisera skolutveckling med lärare som
mellanledare
Karin Rönnerman
Skolutveckling i teori och praktik - 2021 -
Studenters erfarenheter och lärande av deltagande i
responsseminarier
Karin Rönnerman, Anette Olin
Rundabordssamtal HKG-21, Göteborgs universitet 23 november 2021 - 2021 -
Hur upptäcka och stödja kommunikation mellan pedagoger och barn i tambursituationen i
förskolan?
Karin Rönnerman, Helena Bergensson, Christine Håkansson
Forskning Pågår, 3 november 2021, utbildningsvetenskapliga fakulteten, Göteborgs unviersitet - 2021 -
No hope without actions in
education
Ann Nordberg, Karin Rönnerman
NERA, Odense, 3-5 november, 2021 - 2021 -
Generative Leadership
Rescripting the Promise of Action
Research
Christine Edwards-Groves, Karin Rönnerman
2021 -
Fel att sänka kraven på blivande
lärare
Johanna Jaara Åstrand, Anders Arnqvist, Dennis Beach, Eva Alerby, Karin Rönnerman, Pia Williams, Pernilla Nilsson, Christina Olin-Scheller, Per Andersson
Debatt Svenska Dagbladet 2021-04-13 - 2021 -
Praktiknära forskning - en evig
fråga?
Karin Rönnerman
Pedagogisk forskning i Sverige - 2020 -
Strategier för utveckling av utbildning i kommuner och på
universitetet
Karin Rönnerman
I A. Olin & Å. HIrsh (Red.). Samverkan genom uppdrag. Lärdomar för universitetet och samverkande partners i utbildnings- och forskningsuppdrag - 2020 -
An interactive symposium: rethinking practice arrangements for establishing or inhibiting
dialogue
Tess Boyle, Kirsten Petrie, Peter Grootenboer, Karin Rönnerman
CARN Bulletin Collaborative Action Research Network 23 - 2020 -
Aktionsforskning som
examensarbete
Karin Rönnerman
A. Åkerblom, A. Hellman & N. Pramling (red.). Metodologi. För studier i, om och med förskolan - 2020 -
Middle Leadership in Schools: A practical Guide for Leading
Learning
Peter Grootenboer, Christine Edwards Groves, Karin Rönnerman
2020 -
Uncover the hidden imperative of communicative spaces: Negotiating uncomfortable truths through action
research
Tess Boyle, Karin Rönnerman, Christine Edwards-Groves, Kirsten Petrie, Peter Grootenboer
CARN conference. Imagine Tomorrow: Practitioner Learning for the Future, Split, October 17-19, 2019. - 2019 -
Master´s program in action research enabling and constrain
teachers´practices
Karin Rönnerman, Anette Olin
CARN-conference. Imagine Tomorrow: Practitioner Learning for the Future. Split, October 17-19, 2019 - 2019 -
Driving change from ‘the middle’: middle leading for site based educational
development
Christine Edwards-Groves, Peter Grootenboer, Ian Hardy, Karin Rönnerman
School Leadership and Management - 2019 -
Enabling and Constraining middle leading at a school
site
Karin Rönnerman, Veronica Sülau
Paper presented at the NERA conference 6-8 March 2019, Uppsala University - 2019 -
Challenging Action Research as a research
method.
Karin Rönnerman
CARN-bulletin Collaborative Action research Network. International Conference 25th – 27th October 2018, Manchester, UK - 2019 -
Möjligheter och begränsningar att förändra skolans praktik: Lärares erfarenheter i och efter ett
mastersprogram
Karin Rönnerman, Anette Olin
Forskning pågår, session vid samverkanskonferens, Utbildningsvetenskapliga fakulteten, Göteborgs universitet, 30 oktober 2019 - 2019 -
Understanding middle leadership: practices and
policies
Peter Grootenboer, Christine Edwards Groves, Karin Rönnerman
School Leadership and Management - 2019 -
Lärare måste kunna ta del av
forskningsresultaten
Eva Alerby, Per Andersson , Anders Arnqvist, Dennis Beach, Pernilla Nilsson, Christina Olin-Scheller, Karin Rönnerman, Pia Williams
Curie - 2019 -
Hållbar
förändring
Karin Rönnerman
Att utveckla utbildningspraktiker. Analys, förståelse och förändring genom teorin om praktikarkitekturer. I. Henning Loeb, L. Langelotz & K. Rönnerman (red.) - 2019 -
Praktikteorier i allmänhet och teorin om praktikarkitekturer i
synnerhet
Lill Langelotz, Karin Rönnerman, Kathleen Mahon
Att utveckla utbildningspraktiker. Analys, förståelse och förändring genom teorin om praktikarkitekturer. I. Henning Loeb, L. Langelotz & K. Rönnerman (red.) - 2019 -
Efterord: Våga satsa på forsknings- och
utvecklingsprojekt.
Karin Rönnerman
Vetenskaplighet högre utbildning. Erfarenheter från lärarutbildning. Franck, O. (red.) - 2019 -
Lärarprofession i en tid av förändringar.
Konferensvolym från den tredje nationella ämneskonferensen i pedagogiskt
arbete.
Eva Reimers, Martin Harling, Ingrid Henning Loeb, Karin Rönnerman
2019 -
Att utveckla utbildningspraktiker - Analys, förståelse och förändring genom teorin om
praktikarkitekturer
Ingrid Henning Loeb, Lill Langelotz, Karin Rönnerman
2019 -
A “Deleterious” Driver: The “First Teacher” Reform in
Sweden
Ian Hardy, Karin Rönnerman
Scandinavian Journal of Educational Research - 2019 -
Konkreta verktyg gav kunskaper om språkstödjande
arbetssätt
Karin Rönnerman
Skolverket - 2019 -
Teachers’ work in complex times: the ‘fast policy’ of Swedish school
reform
Ian Hardy, Karin Rönnerman, Dennis Beach
Oxford Review of Education - 2019 -
The Innovative Teacher - A Pilot
Project
Helena Sagar, Pernilla Lagerlöf, Kristina Mårtensson , Karin Rönnerman
Paper presented at NERA-conference 6-8 March, 2019, Uppsala University - 2019 -
Changing Educational Practices. Enabled and constrained from the perspective of Practice
Architectures
Karin Rönnerman
Symposia presented at NERA conference 6-8 march, 2019 - 2019 -
Transforming professional learning: Educational action research in
practice
Ian Hardy, Karin Rönnerman, Christine Edwards-Groves
European Educational Research Journal - 2018 -
Vikten av teori i praktiknära forskning: Exemplet aktionsforskning och teorin om
praktikarkitekturer
Karin Rönnerman
Undervisning och Lärande - 2018 -
Facilitating a culture of relational trust in school-based action research: recognising the role of middle
leaders
Christine Edwards-Groves, Peter Grootenboer, Karin Rönnerman
Partnership and Recognition in Action Research - 2018 -
En praktiknära ingång till
pedagogik
Karin Rönnerman
I Nilsson Sjöberg, Mattias (Red.). Pedagogik som vetenskap - 2018 -
Att leda från mitten - lärare som driver professionell
utveckling
Karin Rönnerman, Christine Edwards-Groves, Peter Grootenboer
2018 -
Action Research and Communicative
Spaces
Karin Rönnerman, Petri Salo
I C. Edwards-Groves, P. Grootenboer & J. WIlkinson (Eds). Education in an era of Schooling. Critical perspectives of Educational Practice and Action Research. A Festschrift for Stephen Kemmis. - 2018
More publications
We have limited the number of publications on this page. Visit GUP (The Publication Database for Gothenburg University) to find more publications.