Kapital och finans - ekonomiska och historiska perspektiv

EHG270
Grundnivå
7,5 högskolepoäng (hp)
Studietakt
Undervisningstid
Blandad undervisningstid
Studieort
Ortsoberoende
Distans
Undervisningsspråk
Start/slut
Ansökan öppen
Anmälningskod
GU-28315
Ansökan stängd

Kort om kursen

Kursen vänder sig till dig som vill förstå och lära dig mer om vilken roll kapital och finans har spelat historiskt.

Undervisningen utgår från några centrala frågor; Vad är egentligen pengar och kapital? Vilken betydelse har fördelningen av kapital haft för ett samhälles utveckling? Vilken roll har finansiella marknader spelat för den moderna kapitalismens framväxt? Varför inträffar finansiella kriser och hur har finansiella marknader reglerats historiskt?

Om utbildningen

Kursen fokuserar på perioder och händelser som har producerat debatt och lagstiftning med avseende på finansiella marknaders funktion och reglering. Du får med dig verktyg för att analysera frågor som relaterar till kapital och finansiella system ur ett historiskt perspektiv.

Kursen bygger på traditionella föreläsningar och skriftliga uppgifter, men innehåller även seminarier och muntliga inslag.

Behörigheter och urval

Förkunskapskrav

Minst 15 hp inom samhällsvetenskapliga ämnen.

Urval

Högskolepoäng, max 165 hp.

Efter studierna

Studier i ekonomisk historia ger dig möjlighet att arbeta inom en mängd olika branscher och yrken. Exempelvis kan du arbeta som utredare, handläggare, analytiker eller konsult, både inom den offentliga och den privata sektorn.

Så är det att plugga

Lokaler

Handelshögskolans verksamhet finns på Vasagatan 1 och på Viktoriagatan 13. I lokalerna på Vasagatan 1 finns dessutom ekonomiska biblioteket, som är flera våningar högt och har många studieplatser.

Läs mer om lokaler