Introduktion till skolämnet slöjd
Kort om kursen
Kursen vänder sig till dig som är nyfiken på slöjdundervisning i grundskolan. Innehållet i kursen har för avsikt att ge studenten kunskaper och insikt om slöjdämnet, dess innehåll och legitimitet i den svenska grundskolan, såväl historiskt som idag. Kursen kan vara en ingång mot slöjdlärarrollen från tidigare studier som inte fokuserat grundskolans slöjdämne, utan haft andra ingångar mot hantverk.
Om utbildningen
Utgångspunkt i kursen är slöjd som obligatoriskt skolämne – vad, hur och varför. Under kursens gång behandlas slöjdämnet ur olika perspektiv: motiv och målsättningar för ämnet, slöjdundervisning i praktiken, forskning i och om slöjd, genusfrågor i relation till slöjdämnet, samt synen på ämnet i ett samhällsperspektiv.
Kursen behandlar också lärarrollen i slöjd, att planera, konstruera och genomföra uppgifter samt att bedöma och betygsätta elevers lärande och kunskapsutveckling. I kursen diskuteras även vad som skiljer och förenar slöjd som obligatoriskt ämne i grundskolan, med slöjdande i exempelvis slöjdklubbar, kulturskolan eller andra slöjd- och hantverksaktiviteter.
Observera att kursen inte per automatik leder till behörighet som slöjdlärare.
Kursen ges på kvartsfart distans över två terminer. Det är 4 träffar per termin som sker online via zoom. Träffarna sker följande datum:
2023
8/9
29/9
10/11
15/12
2024
26/1
8/3
19/4
24/5
Behörigheter och urval
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet