Engelska för lärare i åk 4?6. Ingår i lärarlyftet
Kort om kursen
Är du lärare i åk 4–6 men saknar behörighet i engelska?
Denna kurs ges inom ramen för lärarlyftet och breddar din behörighet, stärker din ämneskompetens och ökar din trygghet i yrkesrollen. Du utvecklar dina engelskkunskaper parallellt med språkdidaktisk teori och praktik. Undervisningen sker på engelska och fokuserar på språkutvecklande arbetssätt utifrån en kommunikativ språksyn. Målet är att ge dig verktyg för en engagerande engelskundervisning baserad på vetenskap och beprövad erfarenhet.
Om utbildningen
Kursen är indelad i fyra delmoment vilka läses integrerat på halvfart under två terminer och är uppbyggd runt tio-tolv heldagar på distans och en tvådagars campusträff i juni. Under dessa dagar varvas föreläsningar, seminarier och workshoppar. Mellan träffarna har deltagarna olika uppgifter att genomföra, både individuellt och i grupp.
1. Språkdidaktik, flerspråkiga perspektiv och inkluderande undervisning för yngre elever
Delmomentet behandlar språkdidaktiska perspektiv i engelskundervisning för yngre elever, med fokus på en kommunikativ och handlingsorienterad språksyn. Innehållet vilar på aktuell forskning om flerspråkig språkutveckling samt på beprövade metoder för engelskundervisning och barns språkutveckling.
Syftet är att stärka kursdeltagarnas förmåga att använda varierade arbetssätt som möter elevers olika språkliga behov och främjar motivation och nyfikenhet. Elevers språkliga och kulturella erfarenheter ses som en tillgång i undervisning och lärande. Kursdeltagarna kommer att få planera ett längre projektarbete i engelska integrerat med andra skolämnen.
Bedömning behandlas som en integrerad del av det didaktiska innehållet, där kursdeltagarna får diskutera och pröva hur olika bedömningsformer kan användas i planering och genomförande av undervisning. De analyserar även nationella diagnos- och provmaterial samt bedömer språklig kvalitet i elevers muntliga och skriftliga prestationer utifrån Lgr22.
2. Engelskspråkig barnlitteratur och estetiska uttrycksformer
Detta delmoment behandlar engelskspråkig barnlitteratur och hur denna kan användas för att utveckla såväl språkliga som estetiska färdigheter hos yngre elever i åldern 10–12 år. Exempel på aktiviteter i fokus är boksamtal, storytelling, dramatiseringar, poesi samt samtal om barn och ungdomslitteratur.
3. Engelsk grammatik och språkstruktur
Undervisningen syftar till att dels utveckla kursdeltagarnas egen grammatiska förståelse och språkliga färdighet, dels deras ämnesdidaktiska förmåga att utifrån språkdidaktiska överväganden inkludera grammatiska strukturer genom varierande arbetsformer, som exempelvis lekfulla aktiviteter, spel, sånger och praktiska moment. Delmomentet utgår från ett flerspråkigt perspektiv och belyser hur grammatiska element och strukturer i engelskan kan relateras till elevernas språkliga repertoarer, tidigare erfarenheter och kunskaper på olika språk.
4. Fonetik och muntlig kommunikativ förmåga
Detta delmoment fokuserar på att ge kursdeltagarna verktyg för att arbeta med det engelska ljudsystemet på ett kontrastivt och inkluderande sätt.
Kursdeltagarna ges möjlighet att dels utveckla sin egen förmåga att uttrycka sig muntligt på ett för yrkesutövningen adekvat sätt, dels synliggöra hur språkdidaktiska aktiviteter som uppmärksammar uttal och språklig variation kan bidra till att utveckla yngre elevers muntliga deltagande i klassrummet.
Examinationsformer
Kursens mål examineras genom aktivt förberett deltagande i obligatoriska seminarier/workshoppar, muntliga och skriftliga examinationer samt genomförande av ett undervisningsmoment i egen klass med digitalt besök av kurslärare och medkursdeltagare.
Behörigheter och urval
Behörighet
Tillträde till kursen har den som är anställd lärare och har en behörighetsgivande lärarexamen med inriktning mot åk 4?6 utan att vara ämnesbehörig.
Därutöver krävs att huvudman har lämnat ett skriftligt godkännande av den enskilde lärares deltagande.