Engelska för lärare i åk 4–6. Ingår i lärarlyftet
English for teachers, year 4-6
Om kursplanen
Betygsskala
Kursens moduler
Inplacering
Kursen ges som uppdragskurs inom ramen för lärarlyftet.
Huvudområde med fördjupning
Ämnesgrupp
Behörighetskrav
Tillträde till kursen har den som är anställd lärare och har en behörighetsgivande lärarexamen med inriktning mot åk 4–6 utan att vara ämnesbehörig.
Därutöver krävs att huvudman har lämnat ett skriftligt godkännande av den enskilde lärares deltagande.
Innehåll
Kursen är indelad i fyra delmoment som syftar till att ge kursdeltagarna både ämnesteoretiska och ämnesdidaktiska kunskaper, baserade på aktuell forskning och beprövad erfarenhet. Fokus ligger på att utveckla förmågan att skapa en inkluderande och engagerande språkundervisning i engelska för yngre elever genom varierande arbetssätt och arbetsformer för att möta elevers olika behov och förutsättningar.
1. Språkdidaktik, flerspråkiga perspektiv och inkluderande undervisning för yngre elever
Detta delmoment fokuserar på språkdidaktiska perspektiv i undervisningen av engelska för yngre elever. Det ämnesteoretiska innehållet tar sin utgångspunkt i den kommunikativa och handlingsorienterade språksyn som uttrycks i styrdokumenten och GERS (Gemensam europeisk referensram för språk), baserad på andra- och tredjespråksforskning och teorier samt beprövade metoder om språkundervisning, motivation och barns språkutveckling.
Undervisningen i detta delmoment syftar till att utveckla kursdeltagarnas förmåga att använda varierande arbetssätt och arbetsformer för att möta elevernas olika språkliga förutsättningar och behov och stärka elevers motivation, nyfikenhet och intresse. I detta arbete inkluderas elevers språkliga och kulturella bakgrund som en resurs i tillägnandet av engelska.
Delmomentet fokuserar på vikten av att skapa en trygg och stimulerande lärmiljö där eleverna känner tilltro till att använda och utveckla sin engelska. Kursdeltagarna kommer att få planera ett längre projektarbete i engelska integrerat med andra skolämnen som skulle kunna genomföras i ett internationellt samarbete.
Bedömning behandlas som en integrerad del av det didaktiska innehållet, där kursdeltagarna får diskutera och pröva hur olika bedömningsformer kan användas i planering och genomförande av undervisning. De analyserar även nationella diagnos- och provmaterial samt bedömer språklig kvalitet i elevers muntliga och skriftliga prestationer utifrån Lgr22.
2. Engelskspråkig barnlitteratur och estetiska uttrycksformer
Detta delmoment behandlar engelskspråkig barnlitteratur och hur denna kan användas för att utveckla såväl språkliga som estetiska färdigheter hos yngre elever i åldern 10–12 år.
I kursmomentet ingår att kursdeltagarna får bekanta sig med varierande arbetssätt och arbetsformer med utgångspunkt i engelskspråkig barnlitteratur för att stimulera elevers språkutveckling och nyfikenhet. Exempel på aktiviteter i fokus är storytelling, dramatiseringar, poesi samt samtal om barn och ungdomslitteratur.
I boksamtal och andra litterära diskussioner ska kursdeltagarna beakta hur olika genusperspektiv och kulturella skildringar framställs i berättelser och hur dessa påverkar elevernas förståelse av kön, normer och kulturella värderingar
3. Engelsk grammatik, språkstruktur och skriftlig språkfärdighet
Detta delmoment fokuserar på grundläggande ämnesteoretiska kunskaper om grammatik och språkstruktur i engelska, med särskild relevans för undervisning av engelska för yngre elever. Momentet behandlar centrala grammatiska begrepp samt hur dessa kan behandlas i undervisningen på ett konkret, stimulerande och tillgängligt sätt.
Undervisningen syftar till att dels utveckla kursdeltagarnas egen grammatiska förståelse och språkliga färdighet, dels deras ämnesdidaktiska förmåga att utifrån språkdidaktiska överväganden förmedla grammatiska strukturer genom varierande arbetsformer, som exempelvis lekfulla aktiviteter, spel, sånger och praktiska moment. Delmomentet utgår från ett flerspråkigt perspektiv och belyser hur grammatiska element och strukturer i engelskan kan relateras till elevernas språkliga repertoarer, tidigare erfarenheter och kunskaper på olika språk.
4. Fonetik och muntlig kommunikativ förmåga
Detta delmoment fokuserar på att ge kursdeltagarna verktyg för att arbeta med det engelska ljudsystemet på ett kontrastivt och inkluderande sätt. Delmomentet utgår från sociolingvistiska teoretiska perspektiv och aktuell forskning som främjar en öppenhet för de många dialekter och varieteter som finns inom det engelska språket.
Det ämnesdidaktiska innehållet består av praktiska moment och varierade arbetsformer som fokuserar på uttal, intonation och rytm i tal, och ger kursdeltagarna strategier för att skapa undervisningssituationer som främjar kommunikation och språkutveckling.
Delmomentet relaterar till kursplanen för engelska i årskurs 4–6 genom att kursdeltagarna dels utvecklar sin egen förmåga att uttrycka sig muntligt på ett för yrkesutövningen adekvat sätt, dels synliggöra hur språkdidaktiska aktiviteter som involverar uttal kan bidra till att utveckla yngre elevers förmåga att uttrycka sig muntligt i praktiska övningar.
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- utveckla kunskaper och medvetenhet om flerspråkig språkutveckling och engelskundervisning i relation till elevers språkliga resurser och tidigare erfarenheter
- utveckla kunskaper och medvetenhet om hur elevers flerspråkiga resurser kan stödja och samspela med utvecklingen av engelska,
- analysera och tillämpa metoder för att integrera elevers språkliga resurser i engelskundervisningen och främja deras flerspråkiga språkutveckling,
- förklara centrala begrepp i grundskolans kursplan,
- redogöra för syftena med och de grundläggande principerna för nationella diagnos- och provmaterialen i engelska (årskurs 1–6)
- beskriva hur modern engelskspråkig barn- och ungdomslitteratur kan användas i undervisningen,
- beskriva grundläggande egenskaper i engelskans fonetik ur ett kontrastivt och flerspråkigt perspektiv,
- beskriva, förklara samt använda grundläggande grammatiska strukturer i engelskan ur ett kontrastivt och flerspråkigt perspektiv,
- beskriva hur val av innehåll, undervisningsstrategier samt olika former av bedömning kan användas för att främja elevers lärande i engelska
Färdigheter och förmåga
- tillämpa språkutvecklande arbetssätt och använda olika estetiska uttrycksformer samt litteratur för att främja elevers lärande i engelska,
- tillämpa fonetiska kunskaper för att kunna utveckla såväl sin egen som elevers muntliga kommunikation, med beaktande av elevers olika språkliga erfarenheter
- använda engelska för muntlig och skriftlig kommunikation på ett för professionen adekvat sätt, anpassat till mottagare, syfte och situation,
- analysera kursplanen i engelska i relation till undervisning i relation till den kommunikativa och handlingsorienterade språksynen,
- analysera nationella och internationella material för bedömning och dokumentation av elevers lärande i engelska,
- använda sig av aktuell forskning och nationella och internationella material för planering och genomförande av lärande, undervisning och bedömning i engelska,
- välja och hantera olika digitala resurser som kan stödja elevers lärande i engelska,
- analysera och bedöma språklig kvalitet i elevers muntliga och skriftliga prestationer i engelska,
- analysera nationella och internationella material för bedömning och dokumentation av elevers lärande i engelska,
- använda engelska muntligt och skriftligt, anpassat efter mottagare, syfte och situation
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- kritiskt reflektera över hur val av material och arbetssätt kan påverka elevers lärande i engelska,
- granska och utvärdera undervisningsmaterial i engelska samt innehåll och information från olika medier,
- reflektera över sambandet mellan språk och kultur och hur internationalisering kan integreras i engelskundervisningen.
- kritiskt reflektera över hur litterära skildringar av kön och kultur kan påverka elevers förståelse av språk, normer och värderingar i engelskundervisningen.
Hållbarhetsmärkning
Former för undervisning
Kursen är uppbyggd dels runt heldagar på distans via Zoom, dels med två campusdagar. Under dessa dagar varvas föreläsningar, seminarier och workshoppar. Mellan kurstillfällena får deltagarna olika uppgifter att genomföra både individuellt och i grupp. Deltagarna förväntas dessutom pröva och genomföra vissa undervisningsaktiviteter med elever.
Undervisningsspråk: engelska.
Undervisningsinslag och kurslitteratur på svenska förekommer.
Examinationsformer
Lärandemålen examineras genom aktivt förberett deltagande i obligatoriska seminarier/workshoppar, muntliga och skriftliga examinationer samt genomförande av ett undervisningsmoment i egen klass med digitalt besök av kurslärare och medkursdeltagare.
Kursdeltagare som inte deltagit vid ett obligatoriskt moment i kursen erbjuds, inom ramen för avtalsperioden, ett nytt tillfälle eller en alternativ uppgift.
Vid särskilda tillfällen kan examinator medge komplettering.
Kursdeltagare vars examination underkänts kan inom ramen för avtalsperioden göra omexamination.
Betyg
På kursen ges något av betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U).
För att nå betyget Godkänd (G) krävs att samtliga examinerande moment är bedömda som godkända.
För att nå betyget Väl godkänt (VG) krävs VG på 19 av 30 hp.
Kursvärdering
Kursvärdering görs i relation till kursens lärandemål och innehåll och genomförs mellan terminer samt i slutet av kursen genom en individuell skriftlig enkät på kursens lärplattform.
Övriga föreskrifter
Nätbaserad information och kommunikation används och dator med
internetuppkoppling krävs. En separat webbkamera och headset kan krävas om ljud och bild inte fungerar tillfredsställande utan sådan utrustning.