En lärare undervisar studenter.
Statsvetenskapliga institutionens lärare är experter inom sina undervisningsområden.
Foto: Emelie Asplund

Intervjuer med lärare på Statsvetenskapliga institutionen

Som student hos oss träffar du inspirerande lärare som också är meriterade forskare. Här har vi intervjuat några av lärarna som du kanske kommer träffa under din utbildning.

Ulf Bjereld

Ulf är professor i statsvetenskap. Hans forskning handlar bland annat om svensk utrikes- och säkerhetspolitik, konflikterna i Mellanöstern, kön och politik, framväxten av nya sociala och politiska skiljelinjer i en globaliserad värld samt digitaliseringens betydelse för den politiska demokratin. Ulf undervisar på lärarutbildningen för blivande lärare i samhällskunskap.

Läs intervjun med Ulf här

Andreas Bågenholm

Andreas är lektor i statsvetenskap och och forskare på Quality of Government-institutet (QoG). Han undervisar på statsvetarprogrammet och forskar främst kring hur korruption påverkar partiers strategier och väljares beteende.

Läs intervjun med Andreas här

Henrik Ekengren Oscarsson

Henrik är professor i statsvetenskap och leder Valforskningsprogrammet vid Göteborgs universitet och forskar om det mesta som har med val och demokrati att göra. Under de nationella valen brukar han anlitas som expert i SVT:s valvakor. Henrik undervisar i politisk metodologi, om väljarbeteende, och om svensk och jämförande politik.

Läs intervjun med Henrik här

Markus Johansson

Markus är forskare i statsvetenskap. Hans forskning handlar bland annat om Europeisk integration, EU-politik, EU:s institutioner, Europeiska unionens råd och kollektivt handlande. Han undervisar på samtliga nivåer inom ämnet Europakunskap.

Läs intervjun med Markus här

Ann-Kristin Kölln

Ann-Kristin är universitetslektor i statsvetenskap. Hon forskar om politiska partier och vilken relation de har till medborgarna. Ann-Kristin undervisar på lärarprogrammet, på avancerad nivå i statsvetenskap samt inom forskarutbildningen.

Läs intervjun med Ann-Kristin här

Ann-Kristin Kölln

Magnus Lundgren

Magnus Lundgren är universitetslektor i statsvetenskap. Innan han påbörjade sin forskarutbildning arbetade han för FN, och idag ägnar han merparten av sin forskning åt internationella organisationer och förhandlingar. Magnus undervisar på avancerad nivå och handleder våra studenter i deras uppsatsskrivande.

Läs intervjun med Magnus här

Magnus Lundgren

Elin Naurin

Elin är professor i statsvetenskap. Hon har den fina utmärkelsen "Wallenberg Academy Fellow" som hon fått för sin forskning om graviditet som politisk process. Elin studerar också vad partierna utlovar i sina valmanifest inför ett val och om de uppfyller dessa vallöften efteråt. Hon undervisar i statsvetenskap inom masterprogrammen.

Läs intervjun med Elin här

Foto: Magnus Bergström, Knut och Alice Wallenbergs Stiftelse

Marina Nistotskaya

Marina är en av våra internationella lektorer. Hon är knuten till Quality of Government-institutet (QoG) och forskar om hur maktfördelningen ser ut i olika samhällen och vad det får för konsekvenser för människors välmående. Hon undervisar i statsvetenskap inom masterprogrammen.

Läs intervjun med Marina här, på engelska

Foto: Emelie Asplund

Läs mer om vad vi forskar om