Skagerak
Foto: Göteborgs universitet

Hållbarhet & miljö

Hållbarhet och miljö är centralt för verksamheten ombord på R/V Skagerak till havs – och även för det arbete som görs på land.

Redan från start R/V Skagerak hållit en hög nivå vad gäller ekologisk, social och ekonomisk hållbarhet.

Målet är att garantera en forskning som tar hänsyn till omvärlden, både idag och i framtiden.

Vid planeringen av fartyget ställdes därför inte bara miljökrav, utan även etiska och sociala krav.

Ett exempel är att de produkter som tillverkades inom ramen för kontraktet överensstämde med de kärnkonventioner om drägliga arbetsförhållanden som  Internationella arbetsorganisationen, ILO:s tagit fram. Vidare valdes ett varv med ett certifierat miljöledningssystem, något som minimerar risken för miljöpåverkan.

R/V Skagerak har förbränningsmotorer som kan drivas med bränsle med mycket låg svavelhalt, som samtidigt uppfyller kraven på låga utsläpp av kväveoxid.

Fartyget har även ett reningsverk för avloppsvatten och ett system som renar ballastvatten ombord. Detta för att minimera risken för att sprida invasiva arter i samband med expeditioner.

Ingenting slängs överbord

Ombord på R/V Skagerak är återvinnings- och avfallsrum anpassade för antal personer som kan befinna sig ombord. Ingeting ska slängas överbord.

När R/V Skagerak byggdes valdes material som har minsta möjliga negativa effekt på hälsa och miljö. Ämnen som inte fick användas listades i kravspecifikationen - exempelvis vissa flamskyddsmedel och mjukgörare. Kadmium- och krompläterade material undveks också.

Som miljösamordnare Ulrika Lundgren uttrycker det:

"Den dagen Skagerak inte längre kan vara i drift och demonteras ska man veta vilka ämnen man handskas med, och vad som kan återvinnas".