Kollegiet för Pedagogik och Politik (PoP)
Inom forskningskollegiet Pedagogik och Politik arbetar vi med politiska aspekter av pedagogiska fenomen.
Aktuellt
Vi har glädjen att presentera seminariet Förändrade akademiska kulturer och forskningsintressen: Analyser av doktorsavhandlingar publicerade i ACTA - Gothenburg Studies in Educational Sciences 1948–2024 med Britt-Marie Apelgren, Sverker Lindblad & Gun-Britt Wärvik
När: 16 december klockan 15:00- 16:30
Lokal: A1 338 (Pedagogen, A-huset, Västra Hamngatan 25)
Seminariet ges på svenska.
Seminariet behandlar hur disciplinära och samhälleliga relevanskrav har präglat forskarutbildningen över tid. Genomgången bygger på en analys av 66 doktorsavhandlingar publicerade från perioden efter andra världskriget när pedagogik och psykologi delades i två ämnen och fram till 2024. Resultaten pekar mot en förskjutning från ett beteendevetenskapligt, disciplincentrerat och psykologiinriktat fält till ett mer samhällsvetenskapligt, policyorienterat och professionsinriktat fält där krav på effektivitet, standardisering, internationalisering och samverkan med skolor och kommuner fått ökad betydelse.
Denna studie ingår i ett större internationellt nätverksprojekt som syftar till att undersöka hur samspelet mellan vetenskap och samhälle påverkar utformning, innehåll och organisering av forskarutbildning, och vad detta innebär för formandet av akademiska kulturer vetenskapliga paradigm . Nätverket är ett så kallat WERA-IRN-nätverk: Research on Doctoral Education in Educational Research. Conveners är Sverker Lindblad (ordf.), Britt-Marie Apelgren och Gun-Britt Wärvik, tillsammans med Pam Denicolo, University of Reading, England Alebachew Kemisso, Addis Ababa University, Etiopien och Thomas Popkewitz, University of Wisconsin–Madison, USA. För mer information om projektet, se: IRN DEER:s sida på gu.se.
Nätverket arbetar med att kartlägga och analysera hur forskarutbildningar inom det pedagogiska kunskapsområdet/Educational Sciences organiseras programmatiskt och intellektuellt i olika länder. Det består av 55 medlemmar från alla världsdelar.
Varmt välkommen!
Forskningskollegiet Pedagogik och Politik (POP) har som syfte att bidra till en ökad förståelse av hur skillnader skapas – mellan människor, mellan olika kategorier av människor och mellan människan och hennes värld. Vårt intresse är att analysera hur detta skapande går till – exempelvis i utformningen av utbildningssystem, i klassrumsinteraktion eller i det livslånga lärandet.
- Vi undersöker hur pedagogiska system skapas och omvandlas och innnebörden av detta för samhället och dess medborgare.
- Vi försöker förstå styrning och kontroll av pedagogiska processer och vad detta betyder för exempelvis aktörer och institutioner. Av särskilt intresse är därvid utvecklingen av pedagogiska teknologier och argumenten för dessa.
- Vi är intresserade av utbildningssystemens skillnadsskapande redskap, processer eller kategoriseringar och hur de genererar nya skillnader.
Utbildningssituationer erbjuder människor olika möjligheter till kunskap och lärande och påverkar och påbjuder oss att leva och förstå världen på olika sätt. Denna karaktäristik är möjlig eftersom pedagogikens studieobjekt (som utbildning, lärande och påverkansprocesser) är genuint sociala och kulturella, med både generativa och konstitutiva drag, dvs. med förmåga att återskapa och att skapa.