Illustration: Cecilia Lundgren

Undervisning kring kroppsbild och hälsa i skolan genom samverkan mellan skolämnen

På Institutionen för kost- och idrottsvetenskap vid Göteborgs universitet samlades lärare för att delta i Ämnets dag, en årlig fortbildningsdag för ämneslärare i grundskolans åk 7–9 och gymnasieskolan. Årets evenemang, hade fokus på att främja en positiv kroppsbild och hälsa hos eleverna genom att främja samverkan mellan skolämnena idrott och hälsa samt hem- och konsumentkunskap.

Helene Bergentoft, Jenny Rendahl och Sara Mcgarvie, Ämnets dag, skolämnena Idrott och hälsa samt Hem- och konsumentkunskap<br /> Foto: Kristina Holmlid
Foto: Kristina Holmlid

Idrott och hälsa samt Hem- och konsumentkunskap är två skolämnen som lockade många lärare till konferensen. Dagen erbjöd en plattform för givande diskussioner och kunskapsutbyte om hur dessa ämnen kan samverka för att stärka elevernas uppfattningar och kunskap om kroppsbild och kroppsideal och våga ifrågasätta rådande normer.

Den ökande pressen i samhället kan skapa negativa påverkningar på elevernas självbild. Genom att integrera ämnena Idrott och hälsa samt Hem- och konsumentkunskap kan skolor bidra till en sundare syn på kroppsbild och uppmuntra hälsosamma vanor.

Deltagarna i Ämnets dag fick tillgång till olika verktyg och perspektiv som kan användas i undervisningen för att skapa en miljö som främjar positiva kroppsbilder och en ökad medvetenhet om hälsa. Forskare och lärare delade sina insikter för att stödja eleverna på detta viktiga område.

Genom att främja samverkan mellan skolämnen, som Idrott och hälsa och Hem- och konsumentkunskap, kan skolor spela en viktig roll i att förbättra elevernas kroppsbild och främja hälsa och välbefinnande. Dagen är ett steg mot att uppnå detta mål och hjälpa elever att utveckla en positiv och realistisk syn på sina egna kroppar.

Av: Kristina Holmlid

Mer information

Ämnets dag är en årligt återkommande fortbildningsdag för verksamma ämneslärare i grundskolans åk 7–9 och gymnasieskolan: Ämnets dag