Navigate to video: Tjock- och ändtarmscancer - en Akademisk kvart
Video (12:00)
Tjock- och ändtarmscancer - en Akademisk kvart
Eva Angenete berättar om tjock- och ändtarmscancer i en akademisk kvart

Tjock- och ändtarmscancer - om forskning och livskvalitet

Eva Angenete är professor i kirurgi och arbetar med just tjock- och ändtarmscancer. Hon jobbar för att människor inte bara ska bli botade, utan också bli botade till ett bra liv.

Tjock- och ändtarmscancer står för nästan 10 procent av alla maligna tumörer i Sverige, och drabbar mer än 6000 individer årligen. Analcancer är mer ovanligt, med ungefär 120 fall per år i Sverige.

Under senare år har återfallen i tjock- och ändtarmscancer minskat och överlevnaden förbättrats. Detta anses bero på förbättrad diagnostik, kirurgisk teknik samt tilläggsbehandlingar såsom kemoterapi och strålning samt multidisciplinärt teamarbete.

Det finns trots detta utrymme för förbättringar, då komplikationer efter kirurgisk behandling drabbar 26-35% av patienterna. Många patienter har också en påverkad livskvalitet efter kirurgi och behandling och det har först på senare år uppmärksammats.

Målet med hennes forskning är att utvärdera de metoder, som finns idag och utveckla nya metoder samt identifiera det som patienterna behöver ha stöd och hjälp före, under och efter behandlingarna.

Syftet är att skapa bättre vård för en mycket stor patientgrupp under lång tid framöver genom att detaljerat studera kirurgisk och onkologiskt vård och behandling.

Mer om Eva Angenetes forskning hittar du här

I ett nytt avsnitt av universitetets akademiska kvart berättar Eva Angenete om den forskning som hon och kollegerna bedriver vid Sahlgrenska akademin/Göteborgs universitet. De mesta gör i tätt samarbete med Sahlgrenska Universitetssjukhuset i Göteborg.

Titta på avsnittet om tjock- och ändtarmscancer

MER INFORMATION

Varje vecka kan du se ett nytt avsnitt av Akademisk kvart där forskare vid Göteborgs universitet får femton minuter till att berätta mer om just sitt forskningsfält. Fler kvartar hittar du här på playlistan