who möte, forskare i studio
Foto: Gunnar Jönsson

Svensk barnmorskeforskning blir grund för WHOs arbete i Sydostasien

På världshälsoorganisationen WHO:s regionala möte för Sydostasien diskuterades nyligen hur barnmorskeprofessionen kan bli accepterad i hälsosystemet och samhället i stort. Slutsatsen blev att satsa på rekommendationer från svenska forskare om större satsningar på verksamhetsförlagd utbildning.

Malin Bogren, docent vid Institutionen för vårdvetenskap och hälsa vid Göteborgs universitet var en av forskarna som bjudits in för att presentera resultat från sina studier i området. Malin och hennes forskarkollegor föreslår satsningar på den verksamhetsförlagda utbildningen för att få  kliniskt skickliga barnmorskor. Rekommendationerna bygger på en sammanställning av 34 studier.

Rekommendationerna från de svenska forskarna kommer framöver att ligga till grund för WHO:s medlemsländer i Sydostasien och deras planering för att barnmorskor ska kunna jobba mer självständigt med gravida och födande kvinnor.

Mötet hölls i Bangladesh i september med över 80 deltagare som representerade myndigheter, lärosäten, FN, organisationer, barnmorskeförbund och civilsamhälle i området.

Stort behov av högre kompetens hos barnmorskor i Sydostasien

Barnmorskeutbildningens längd och innehåll i Sydostasien varierar. Få länder i regionen uppfyller dock internationella standards för att ge barnmorskor som genomgått utbildning har den kunskap som krävs för att ge en god vård av hög kvalitet. Först när barnmorskor är välutbildade finns det förutsättningar att få sin kompetens erkänd bland läkare- och sjuksköterskekollegor samt i civilsamhället bland familjer, män och kvinnor.

– Vi kan konstatera att det finns ett intresse för att jobba evidensbaserat både från WHO och Sydostasiens medlemsländer säger Malin Bogren, docent och barnmorska.  Våra forskningsresultat kommer att spela en avgörande roll för planeringen av arbetet framåt med att stärka barnmorskors ställning i hälsosystemet och bland medborgarna i regionens 11 länder. –Vår gemensamma barnmorskeforskning från Högskolan Dalarna och Göteborgs universitet gör Sverige till en stark aktör i Sydostasien fortsätter Malin.  Vår forskning gör skillnad!