Foto av en ung man som demonstrerar
Foto: Ellika Henrikson

Ny rapport studerar opinionen kring 56 politiska förslag

69 procent vill förbjuda religiösa friskolor. Landsbygdsbor mest negativa till att slå samman elområden. Både höger- och vänsterväljare vill förstatliga sjukvården och förslaget om sockerskatt delar svenskarna.

Idag släpper SOM-institutet rapporten Allmänhetens åsikter om politiska förslag. Det är en årlig presentation av svenska befolkningens inställning i 56 olika sakfrågor hämtade från olika delar av samhällsdebatten. Rapporten utgör en lättillgänglig resurs för dig som vill gå på djupet i opinionen kring just dina nyckelfrågor, och varje område redovisas utifrån kön, ålder, utbildning, politiskt intresse, politisk ideologi samt huruvida de svarande bor i stad eller på landsbygden. På detta sätt fungerar rapporten som ett effektivt komplement till de övergripande tidsserier som varje år presenteras i exempelvis Svenska trender.

Några nyheter från rapporten

• Ett förslag som är helt nytt för rapporten är att slå samman Sveriges fyra elområden för att elpriserna ska bli mer lika över hela landet. Detta visar sig vara populärt, 63 procent är positiva jämfört med endast 13 procent som är negativa. Mest positiva är storstadsbor, på landsbygden samlar förslaget inte ens en majoritet av väljarna och här är 20 procent emot.
  • 67 procent vill låta staten överta ansvaret för sjukvården i Sverige, jämfört med 10 procent som tycker förslaget är dåligt. Sammantaget är stödet för detta förslag faktiskt i princip lika högt bland höger- som bland vänsterväljare.
  • Nytt för 2023 års mätning var förslaget om att öka regleringen av AI. Det finns en tydlig majoritet för detta i undersökningen, endast 10 procent är emot förslaget. Äldre har i regel svårare att ta ställning i frågan än yngre.
  • En klar majoritet (69 procent) vill förbjuda religiösa friskolor och detta gäller i alla ideologiska och demografiska grupper förutom de yngsta, personer mellan 16-29 år. Här är opinionen mer kluven och en tredjedel har svårt att ta ställning.
  • En ytterligare ny fråga att ta ställning till är förbjud bränning av heliga skrifter i det offentliga. Förslaget samlar en majoritet, 66 procent. Män, personer klart till höger och personer som är mycket intresserade av politik är minst positiva.
  • Ett förslag som verkligen delar folket är införa en sockerskatt på livsmedel. 39 procent anser att förslaget är bra, 37 procent att det är dåligt. De yngsta är minst positiva till förslaget, men i övrigt är opinionen förhållandevis jämn över grupperna.
  • Tvärt om är det den yngsta gruppen som är mest positiv till att legalisera cannabis i Sverige. Trots detta är opinionen överlag tydligt negativ och även bland de mellan 16-29 är endast 31 procent för förslaget.
  • Frågan om att införa sex timmars arbetsdag har varit aktuell under 2023 och 2024. Vilket redovisats i Svenska trender är andelen positiva den högsta sedan slutet av 00-talet, 54 procent. Rapporten visar vidare att denna fråga är väldigt polariserande. Bland personer klart till vänster är 76 procent positiva jämfört med endast 35 procent bland de klart till höger. Bland kvinnor är 62 procent positiva och bland män endast 46 procent.
  • Avslutningsvis står återigen frågor om brottslighet högt på agendan och de flesta svenskar önskar hårdare tag. Skärpa straffen för gängkriminalitet och utvisning av utländska medborgare som döms till fängelse för våldsbrott är de mest populära förslagen i undersökningen och samlar 87 procent av svenskarna. Att upprätta visitationszoner i brottsutsatta områden är också populärt, men rapporten visar att boende på landsbygd är betydligt mer positiva till detta än boende i storstäderna.
Mer information
  • Allmänhetens åsikter om politiska förslag är en årligen återkommande tabellrapport från SOM-institutet
  • Rapporten bygger på resultaten från den senaste nationella SOM-undersökningen, som genomfördes under hösten och vintern 2023.
  • SOM-undersökningen 2023 gick ut till totalt 26 250 slumpmässigt utvalda personer mellan 16 och 90 år boende i hela Sverige. Nettosvarsfrekvensen var 48 procent.
  • Läs mer om undersökningens genomförande i SOM-institutets metodrapport.