Porträtt på Marie Grusell
Foto: Johan Wingborg

Nu blir det Stjärnspäckat – snabbanalys av amerikanska valet

Med mindre än två månader kvar till det amerikanska presidentvalet sjösätts rapporten ”Stjärnspäckat”. För tredje gången går forskare samman och snabbanalyserar ett val.
Också denna gång är Marie Grusell, medieforskare vid JMG, en av redaktörerna.

Rapporten "Stjärnspäckat" är nummer 3 i en serie som bygger på samma upplägg som i tidigare publikationer: ”Snabbtänkt” (2018) som analyserade det svenska riksdagsvalet och ”Euroflections” (2019) som på motsvarande sätt innehöll reflektioner kring EU-parlamentsvalet.

I Stjärnspäckat gör ett 70-tal forskare vid 25 lärosäten snabbanalyser av USA-valet och bland de medverkande finns röster som i vanliga fall inte förknippas med utrikespolitik.

Exempelvis deltar Christer Fuglesang, professor i partikelfysik och astronaut, med en analys som fokuserar på hur USA:s rymdplaner påverkas av valresultatet.

Flera forskare från Göteborg

Från JMG och Göteborgs universitet deltar ett flertal forskare, bland andra professor Bengt Johansson, professor Jesper Strömbäck och docent Maria Edström.

Marie Grusell, också hon vid JMG, är medredaktör även i denna tredje rapport:

­– Vad som händer i USA påverkar hela världen. I rapporten samlar vi analyser som lyckas fånga det bästa av två världar: nyhetsmediernas snabbhet och forskarvärldens klokskap, berättar hon. Målet är att bidra till en professionell och saklig eftervalsdebatt, vilket kommer att behövas då höstens amerikanska presidentval inte kommer att likna något tidigare val och gissningsvis kommer att bli något av en rysare.

Medierna och desinformation

De sociala motsättningarna i USA är i nuläget stora och pandemin tränger undan traditionellt viktiga frågor från den politiska dagordningen. Samtidigt som det finns farhågor för att desinformation och valfusk kan komma att prägla valrörelsens slutspurt.

Professor Jesper Strömbäck (JMG) konstaterar:

­– Sedan Trump blev vald har han gjort över 20 000 falska eller missvisande påståenden, enligt faktagranskare, och han har återkommande anspelat på och spridit olika konspirationsteorier. Utifrån detta kommer mitt bidrag att handla om betydelsen av konspirationsteorier och desinformation i det amerikanska valet, och vilken betydelse som medierna har när det gäller att sprida och motarbeta konspirationsteorier och desinformation.

Mer information

Stjärnspäckat är ett försök att snabbt analysera hur valresultatet kan komma att påverka olika delar av det svenska samhällslivet. Rapporten kommer att bestå av korta texter av ledande svenska forskare från en rad olika vetenskapliga discipliner som publiceras redan två veckor efter valet. Titeln är tänkt att associera både till stjärnbaneret och till det faktum att det är ledande experter på olika områden som analyserar valutgången.

Rapporten ges ut av forskningscentret Demicom vid Mittuniversitetet.

• Läs mer om Stjärnspäckat på Demicoms webb.
  • Hitta samtliga forskare som deltar i Stjärnspäckat här.

Redaktörsgruppen Stjärnspäckat

• Niklas Bolin, docent i statsvetenskap, Mittuniversitetet, e-post: niklas.bolin@miun.se
  • Kajsa Falasca, docent i medie- och kommunikationsvetenskap, Mittuniversitetet, e-post: kajsa.falasca@miun.se
  • Marie Grusell, docent i politisk kommunikation, Göteborgs Universitet och Mittuniversitetet, e-post: marie.grusell@jmg.gu.se