Bild
Hållbarhetsmärkning på etikett i t-shirt
Foto: Shutterstock: HollyHarry
Länkstig

Masteruppsats om transparens belönas med 20 000 kr

Publicerad

Alice Samuelsson och Emma Ericsson skrev masteruppsats om hur transparent information om produktionskedjan bidrar till konsumenters värdeuppfattningar vid köp av kläder. Nu har uppsatsen belönats med ett stipendium om 20 000 kr som delas ut av Handelns forskningsstiftelse.

Bild
Alice Samuelsson
Alice Samuelsson
Bild
Emma Ericsson
Emma Ericsson

Vad handlar er uppsats om?

- Vår uppsats handlar om konceptet transparens och dess betydelse för konsumenter av mode. Uppsatsen bygger på konsumenters konkreta upplevelser och undersöker hur transparent information om produktionskedjan bidrar till konsumenters värdeuppfattningar vid köp av kläder. Baserat på resultatet analyseras vilket eller vilka värden som kan härledas från upplevelsen.

Vilka resultat fick ni fram?

- Resultatet visar hur konsumenters värdeuppfattningar av transparent information symboliserar hur betydelsefull transparens och, i många fall, hållbarhetsfrågor är för en konsument. Vi drog slutsatsen att detta i sin tur kan guida två olika vägar för värdeskapande; “the social route” och “the awareness route”. Beroende på vilka värdeuppfattningar konsumenter har kan olika vägar vara effektiva i att skapa konsumentvärde och medvetenhet om transparens.

Vem kan ha nytta av kunskapen?

- Eftersom konceptet transparens blir allt viktigare i dagens samhälle tvingas företag anpassa sig och se över sina produktionskedjor. Vi ser att företag inom klädindustrin som vill arbeta med att påverka hållbara och etiska konsumtionsbeteenden kan dra nytta av vår analys om transparensens betydelse för olika typer av konsumenter. 

Vad jobbar ni med idag?

-Jag har nyligen påbörjat en tjänst som CRM Koordinator hos Mat.se, en e-handelsaktör inom dagligvaruhandeln, med fokus på att stärka relationen med både befintliga och potentiella kunder. Jag får möjlighet att arbeta på ett affärsinriktat sätt och nära verksamheten vilket jag tycker är väldigt spännande och lärorikt, berättar Alice.

- Jag har precis börjat som internationell logistikspecialist på det globala kemiföretaget Nouryon. Hittills har det varit väldigt lärorikt att få lära sig mer om hur en supply chain fungerar rent praktiskt och hur det är att arbeta med internationella relationer, berättar Emma.

Juryns motivering

”Uppsatsen bidrar teoretiskt till forskningen om transparens genom att studera hur konsumenter uppfattar information om spårbarhet och arbetsförhållanden hos leverantörer, men också hur de värdesätter detta vid köp av kläder från transparenta företag. Studiens resultat visar på vilka sätt som konsumenter uppfattar information om transparens, vilken betydelse den har för dem vid köp av kläder samt hur detta styr deras köpbeteende. Transparens är fortsatt viktigt för företag inom handeln som vill ta ansvar och skapa ett hållbart samhälle. Uppsatsen ger ny kunskap om hur företag ska utforma sin kommunikation beroende på om konsumenterna är väldigt engagerade i denna typ av frågor eller om de inte tycker det är så viktigt med hållbarhet.”

Juryn bestod av:
JohnOlof Olsson, Handelns forskningsstiftelse

Per Collins, ICA Kvantum Munkebäck
Per Andersson, HUI 
Lena Hansson, CFR, Handelshögskolan vid Göteborgs universitet

Läs uppsatsen

The Meaning of Transparency. A qualitative study of how transparency information contributes to consumer value perceptions in the purchase of fashion products.

Om uppsatspriset

Handelns forskningsstiftelse delar ut två studentuppsatspris om 20 000 kr för bästa kandidat- respektive masteruppsats om handel. Utlysningen vänder sig till alla studenter på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet. Syftet är att stimulera studenter att studera och fördjupa sig inom frågeställningar som berör handel i sina kandidat- eller masteruppsatser. 
Läs mer om Handelns forskningsstiftelses uppsatspris