Fredrik Pleijel står på kajen vid Tjärnölaboratoriet
Marinbiologen Fredrik Pleijels fotografier visar upp skönheten i marina organismer som knappt kan ses med blotta ögat, men som genom en kameralins avslöjar sin närmast obeskrivliga skönhet. Nu tilldelas han Lennart Nilsson Award 2023.
Foto: Johan Wingborg

Marinbiologen Fredrik Pleijel tilldelas Lennart Nilsson Award

Fredrik Pleijel forskar om släktskap hos havsborstmaskar och andra ryggradslösa djur vid Institutionen för marina vetenskaper. Som ett led i att beskriva olika arter fotograferar han dem. Nu belönas hans arbete bakom kameran med Stiftelsen Lennart Nilsson Award 2023.

Grattis! Hur känns det att tilldelas Lennart Nilsson Award?

– Fantastiskt! Lennart Nilsson har varit en inspirationskälla från långt tillbaka i tiden. För många är ”maskar” inte särskilt tilltalande utom kanske att ha som bete, men med hjälp av foton av levande djur och diverse mikroskoptekniker försöker jag dokumentera dessa djurs underskattade skönhet.

En röd havsborstmask.
Havsborstmasken Eupolymnia nebulosa tillhör en grupp som kallas spagettimaskar tack vare de långa töjbara tentaklarna. Masken lever inuti ett rör som den bygger av sandkorn och små skalbitar; exemplaret på bilden har dock plockats ut ur sitt rör.
Foto: Fredrik Pleijel

Vilket förhållande har du till Lennart Nilsson egna fotografier?

– Han har fotat så mycket med så olika motiv och med så olika tekniker, men det som står ut mest är nog fosterbilderna från "Ett barn blir till", och bland dem de i svart-vitt. En sagolik drömvärld.

Har du något nytt fotoprojekt på gång?

–Jo, en fotobok om svenska havslevande ryggradslösa djur står högt upp på listan. Förhoppningen är att väcka intresse för livsformer som "vanliga" människor inte kommer i kontakt med.

En encelling alg.
Mareld, Noctiluca scintillans, är en encellig alg som producerar ljus när den störs. När den blommar, vanligtvis på sensommaren, färgas ytvattnet brunrosa. Jämfört med de flesta andra encelliga alger är den en jätte och kan ha en diameter på upp till 2 mm.
Foto: Fredrik Pleijel

Hur många olika arter har du fotat genom åren?

– Någonstans mellan femhundra och tusen, kanske, men många av dem håller inte måttet. Å andra sidan har jag sparat dem för att de kan vara vetenskapligt användbara även om det estetiska får träda tillbaka.

Vad ska du göra med prispengarna?

– Det finns många hål att fylla, men vilka har jag inte bestämt än.

Intervju: Susanne Liljenström

Fredrik Pleijel vid sin kamera
Fredrik Pleijel fotograferar med en spegelreflexkamera med hög upplösning, med makro- eller supermakroobjektiv beroende på djurets storlek. För att rätt återge djurens fantastiska färger fotograferas de levande.
Foto: Susanne Liljenström
Lennart Nilsson Award

Stiftelsen Lennart Nilsson Award grundades 1998 som ett erkännande av den världsberömda svenska fotografen Lennart Nilsson och hans extraordinära arbete. Priset delas ut till den som "på ett avgörande sätt medverkat till utvecklingen inom vetenskapligt fotografi eller till den som utfört ett förtjänstfullt arbete i Lennart Nilssons anda".

Prisceremonin är på Karolinska Institutet i Stockholm den 12 oktober.

Priskommitténs motivering

Fredrik Pleijel tilldelas 2023 års Lennart Nilsson Award för sin vetenskapliga fotografering av ömtåliga marina djur. I Lennart Nilssons anda gör han det osynliga livet för marina ryggradslösa djur inte bara synligt utan också estetiskt och fascinerande. Hans bilder är ett viktigt bidrag till taxonomi av organismer i marina sediment. Genom sina bilder når han långt utanför den akademiska världen genom att skildra det marina livets skönhet och stimulera vår fascination för biologisk mångfald.

Läs mer här: https://nyheter.ki.se/fredrik-pleijel-tilldelas-lennart-nilsson-award-2023