Nakensnäcka närbild
Fotografiet på blåprickig solbadare, Elysia viridis, är ett av Fredrik Pleijels fem fotografier som visas på Hasselblad Center. Blåprickig solbadare kan – precis som växter – tillverka sin egen energi med hjälp av solljus. Fotot är beskuret.
Foto: Fredrik Pleijel

Fredrik Pleijels foton visas på Hasselblad Center

Fredrik Pleijel, forskare på Institutionen för marina vetenskaper, är en av de fotografer som finns representerade i den nya permanenta utställningen ”I am the Camera” på Hasselblad Center i Göteborg.
– Det känns förstås jättebra att fem av mina fotografier är utvalda för att finnas med i detta sammanhang, säger Fredrik Pleijel.

Den nya permanenta utställningen ”I am the Camera” på Hasselblad Center vill påvisa fotografiets betydelse för hur människan formar sin kunskap om omgivningen och hur en kamera kan användas i möten med naturen. Hasselbladkameran blev världsberömd när den användes för att dokumentera den första månlandningen, men ursprungligen utvecklade Victor Hasselblad kameran för sitt stora fågelintresse – något som också speglas i utställningen.

Fredrik Pleijels fem utvalda fotografier visar däremot djur och växter som finns under havsytan: marina organismer som knappt kan ses med blotta ögat, men som genom en kameralins kan avslöja sin närmast obeskrivliga skönhet.

Bevara färger och mönster

Fredrik Pleijel är marinbiolog och taxonom och arbetar med att klassificera marina djur, framför allt havsborstmaskar. Anledningen till att Fredrik Pleijel började fotografera djuren var för att kunna bevara deras utseende. Vanligtvis används nämligen formalin eller etanol för att konservera dem, men då bleknar de och alla färger och mönster försvinner.

– Det är otrolig vackra och färgglada djur och jag tyckte inte om att djuren bleknade när vi lade dem i formalin. Det är också bra att kunna visa för studenterna hur de ser ut, det går ju inte att samla in alla djur och ha dem inne i labbet i undervisningen, säger Fredrik Pleijel.

Fredrik Pleijel bredvid fem fotografier.
Fredrik Pleijel med sina fem fotografier på Hasselblad Center. Uppifrån medurs: sotormstjärna, mareld, pärlanemon, blåprickig solbadare, samt ålgräsanemon.
Foto: Annika Wall

På senare år har Fredrik Pleijel ägnat allt mer tid åt fotograferandet. Om han började fotografera djuren enbart för att bevara dem, så är han numera också intresserad av estetiken i bilderna. Bilderna ska vara vackra och visa skönheten i något som annars väldigt få människor har möjlighet att se.

Bilderna ska också vara vackra

– Numera är det viktigt att bilderna är estetiskt tilltalande, jag brukar till exempel redigera bort småpartiklar för att få en enhetlig svart bakgrund. Men man får inte manipulera bilden för mycket, den måste kännas autentiskt, säger Fredrik Pleijel.

Fredrik Pleijel har utvecklat sin teknik för att få bästa möjliga resultat för det han vill uppnå: dokumentation och estetik. Nu använder han fyra blixtar, en från varje sida, som belyser djuren jämnt och inte skapar förvillande skuggor som döljer någon del av djuret. Bilderna är makrofoton med mycket kort skärpedjup, där kameran oftast är monterad på ett mikroskopstativ.

Betraktaren kommer riktigt nära

Det är en förtrollande och fascinerande undervattensvärld som Fredrik Pleijel presenterar med sina extrema närbilder på blåprickig solbadare, sotormstjärna, ålgräsanemon, pärlanemon och mareld. Varje detalj, varje färg är synlig och betraktaren kommer riktigt nära levande varelser som i verkligheten kanske bara är några millimeter eller centimeter stora.

Är dina bilder kanske porträtt?

– Ja. Det är de ju, säger Fredrik Pleijel.

Text: Annika Wall

FAKTA "I am the Camera"

"I am the Camera" är den nya permanenta utställningen på Hasselblad Center. Den visar fotografiets betydelse för hur människan upplever och formar kunskap om hennes omgivning och blickar även framåt mot nya sätt att möta omvärlden.

Utställningens titel lyfter även funderingar över vad en kamera kan vara – då, nu och i framtiden.  "I am the Camera" inkluderar historiskt material som sällan visats samt flera samtida verk, bland annat marinbiologen Fredrik Pleijels makrofoton på marina organismer.

Utställningen öppnar 11 februari 2023.

Läs mer på Hasselblad Foundations webbplats.