Linnéa Egertz med diplom och blombukett
Linnéa Egertz får Sten-Olof Palm-stipendiet 2021
Foto: Malin Tengblad

Handelshögskolestudenten Linnéa Egertz får 1 års praktikplats i Washington D.C.

Årets Sten-Olof Palm-stipendiat är Linnéa Egertz från Handelshögskolan vid Göteborgs universitet. Hon får ett års praktik på Swedish-American Chambers of Commerce i Washington D.C. samt 240 000 kr för att täcka boende och uppehälle under perioden. Stipendiet delas ut av Göteborgs Köpmannaförbund.

Vistelsen i USA ger erfarenhet från bland annat marknadsföring, försäljning och projektledning i en amerikansk kontext. Stipendiaten kommer delta i alla typer av arbetsuppgifter på Handelskammaren, men är särskilt ansvarig för bland annat event, kampanjer och arbetsgrupper.

- Det är en stor ära att ta emot Sten-Olof Palm stipendiet! Jag är exalterad över möjligheten att få testa mina kunskaper i en internationell och lärorik miljö. Det ska bli spännande att se hur handelskammaren arbetar för främjandet av svenskt näringsliv. Jag hoppas även kunna bidra med mina kunskaper inom marknadsföring och ser speciellt fram emot att öka SACCs synlighet på sociala medier, säger Linnéa Egertz.

Linnéa Egertz och Kenneth Odéus
Sten-Olof Palmstipendiaten 2021 Linnéa Egertz och Kenneth Odéus, VD Göteborgs Köpmannaförbund.
Foto: Malin Tengblad

Juryns motivering

”Linnéa Egertz har utsetts till 2021 års Sten-Olof Palm-stipendiat. Hon avslutar masterprogrammet Innovation and Industrial Management till sommaren. Parallellt med studierna har hon bland annat arbetat som projektledare på Essity och inom ramen för det arbetet skrivit sin uppsats. Hon har även arbetslivserfarenhet såväl internationellt som inom strategisk kommunikation, varumärkesbyggande och sociala medier. Dessa erfarenheter tillsammans med Linnéas driv samt ambition att alltid vilja skapa värde för företag och kunder kommer att vara en stor tillgång för kammaren. Den 1-åriga praktikplatsen på Swedish-American Chambers of Commerce i Washington D.C. kommer ge henne mer erfarenhet och utökade kontaktytor inför en framtida internationell karriär. ”

Linnéa Egertz
linnea.egertz@hotmail.com

Kenneth Odéus, VD Göteborgs Köpmannaförbund
kenneth.odeus@gmail.com

Om Sten-Olof Palm stipendium

Stipendiet är instiftat av Göteborgs Köpmannaförbund i samverkan med the Swedish-American Chambers of Commerce (SACC-USA) och Centre for Retailing vid Handelshögskolan i Göteborg. 2021 delas det ut för 12:e gången som stipendiet delas ut. Målsättningen är att stimulera intresset hos studenter för de särskilda förutsättningar, utmaningar och möjligheter som möter parti- och detaljhandeln.

Sten-Olof Palm, som stipendiet är uppkallat efter, var en nestor inom handeln i Göteborg. Han tog sin examen vid Handelshögskolan i Göteborg i början av 1960-talet. Under åren 1965-1993 var han VD för Göteborgs Köpmannaförbund. Han var också en drivande kraft vid bildandet av Handelns forskningsstiftelse 1988 och mycket engagerad i utvecklingen av kontakterna mellan akademin och handeln. Sten-Olof Palm gick ur tiden 2010 i en ålder av 77 år.

Information om hur man ansöker om Sten-Olof Palm stipendium