Handelshögskolan medarrangör av konferens i Indien
Handelshögskolans forskare har globala nätverk, som bland annat omfattar forskarkollegor på de partneruniversitet skolan har runt om i världen. I mitten av april var Handelshögskolan medarrangör av en konferens som hölls hos en av våra nyare partners – Indian Institute of Mangement Bodh Gaya (IIMBG) i Indien – och Cecilia Solér fanns med på plats.
Cecilia Solér är docent i företagsekonomi och verksam som lärare och forskare inom marknadsföring. Hon forskar om hållbar konsumtion med inriktning på hur konsumtionskultur och marknadsföring påverkar våra konsumtionsmönster, bland annat hur konsumtion som identitet påverkar vår ständigt ökande konsumtion av kläder, mobiltelefoner, möbler mm. Cecilia studerar också hur företags marknadsföring påverkar normer kring vad man bör köpa för att vara accepterad i olika sociala sammanhang. Ett andra fält där Cecilia bedriver forskning handlar om konkurrens mellan olika miljömärkningssystem inom globala värdekedjor och vilka effekter denna konkurrens har på miljö och social rättvisa. Cecilia arbetar även med kollegor i Indien där hon studerar hur och under vilka förutsättningar konsumtion kan vara en väg ut ur fattigdom.