Foto: Unsplash

Fotbollens roll i världspolitiken undersöks i ny kurs

Hur hänger fotbollen ihop med internationella konflikter? Och hur blev fotbollsspelare varumärken? Det är några av frågorna som ställs i den nya distanskursen Fotboll och global politik som startar vårterminen 2024 på Göteborgs universitet.

Kursen har tagits fram av Anja Karlsson Franck, freds- och utvecklingsforskare på Institutionen för globala studier. Hon står ofta i supporterklacken på IFK Göteborgs hemmamatcher och har genom jobbet som forskare på olika platser i världen sett fotbollens globala betydelse.

Hej Anja! Berätta lite om din nya kurs Fotboll och global politik.
– Kursen tar sig an elitfotbollen som ett globalt politiskt fenomen. Det betyder att vi kollar på när fotboll och politik överlappar. Alltså när det inte längre bara handlar om matchresultat eller tränarbyten, utan när fotbollen på olika sätt påverkas av eller påverkar den politiska utvecklingen. Det handlar om allt ifrån hur ens egen bakgrund påverkar vilket lag man håller på till att auktoritära stater tävlar om att få arrangera VM.

Anja Karlsson Franck har skapat den nya kursen.
Foto: Johan Wingborg

Varför ville du skapa den här kursen?
– Till att börja med är jag grymt intresserad av just fotboll och global politik! Men eftersom mitt jobb som forskare också tagit mig till många olika platser runtom i världen har jag sett fotbollens globala betydelse. Från att människor jag träffat i Burma berättar att de älskar Zlatan till att människor med olika religion, klassbakgrund eller etnicitet håller på helt olika lag. Jag har sett hur fotbollen är mycket mer än att göra mål – och hur människor lever genom fotbollen. Det är kanske på fotbollsarenan man får skrika ut sin frustration men också där man får krama vilt främmande människor. Det är så sjukt spännande – och jag hoppas att denna kurs ska ge människor både med och utan ett intresse för fotbollen som idrott nya infallsvinklar!

Vad kommer man att lära sig?
– Vi kommer att ta exempel från olika delar av världen, så en sak man kommer lära sig är att tänka på fotbollen som ett globalt fenomen. Man kommer också lära sig att analysera elitfotbollen utifrån olika samhällsvetenskapliga begrepp. Det kan handla om att förstå hur ideologi, kön, klass, etnicitet eller nationalism hänger ihop med supporterkulturer eller om hur korruption och kommersialisering påverkar hur fotbollen styrs både lokalt och globalt.

Kan du ge några exempel på kopplingen mellan fotboll och global politik?
– Vi har ju sett flera exempel alldeles nyligen. Bråket efter att den spanska förbundsordföranden ”tvångskysste” en spelare under VM:s prisutdelning är ett exempel. Också alla diskussioner som uppstod runt VM i Qatar. Hur gick det egentligen till när de blev tilldelade VM? Är det rimligt att skicka lag till diktaturer? Sen finns det ju helt andra frågor som diskuterats länge. Hur hanterar vi våld kring fotbollsmatcher och varför blir det våldsamt överhuvudtaget? Handlar det om manlighetsideal eller om något annat? Fotbollen är ju också big business. Hur har det blivit så? Förgyller det eller suger det själen ur fotbollen? Ja, det finns ju hur många kopplingar som helst!

Kursen är öppen för ansökan till och med 16 oktober 2023. Läs mer i Göteborgs universitets utbildningskatalog på webben.