Foto: dodohawe, Unsplash.com

GU-27228
Ansökan stängd

Kort om kursen

Vad är det som gör att vi älskar ett visst fotbollslag? Är det stadsdelen vi växte upp i? Eller någon annan grupptillhörighet? När blir klacken politisk? Finns det ett samband mellan huliganism och föreställningar om manlighet? Hur blev fotbollsspelare varumärken? Hur hänger fotbollen ihop med internationella konflikter? Varför vill auktoritära stater så gärna anordna herrfotbolls-VM? Hur blev FIFA korrupt? Tycker du att frågorna är intressanta? Då är detta kursen för dig.

Om utbildningen

I den här kursen tar vi oss an fotbollen som ett globalt politiskt fenomen – från den enskilda människans kärlek till sitt klubblag, via olika supporterkulturer till elitfotbollens politiska ekonomi. Med exempel från olika delar av världen analyserar vi hur fotboll och politik hänger samman på både väntade och oväntade sätt.

Kursen riktar sig till dig som är intresserad av fotboll som en samhällsfråga. Den är uppdelad i två block. I det första kommer vi att diskutera supporterkulturer i förhållande till olika identitetsmarkörer och begrepp som kön, klass, etnicitet och nationalitet. I det andra blocket ligger fokus på makt och styrning. Här utforskar vi begrepp som korruption och ”sportswashing” men också elitfotbollens kommersialisering.

Behörigheter och urval

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet

Urval

Betyg (34 %), högskoleprov (33 %) och högskolepoäng, max 165 hp (33 %)

Efter studierna

Utöver specifika kunskaper kring elitfotbollen som ett samhällsfenomen kommer kursen att ge dig en introduktion till samhällsvetenskaplig analys samt färdigheter i att använda grundläggande samhällsvetenskapliga begrepp vilket är användbart inom många yrkesområden.

Så är det att plugga

Undervisningen

Undervisningen sker i huvudsak online men vi kommer under terminens gång att ha två till tre fysiska träffar i Göteborg. Föreläsningarna är oftast på svenska men det förekommer både litteratur och gästföreläsningar på engelska. Mellan föreläsningarna kommer du att arbeta både självständigt och i grupp. Vi kommer också att ha olika online-seminarier där vi tillsammans diskuterar aktuella frågor i förhållande till kurslitteraturen (Får en förbundsordförande kyssa en spelare under en prisutdelning? Bör VM i diktaturer bojkottas? Vem ska betala notan för nästa högriskmatch?)