Forskarhjälpen om ungdomars matvanor

Christel Larsson och Karin Jonsson, årets forskare i Forskarhjälpen, presenterar sitt projekt "Fullkornsjakten". Film: Nobel Prize Museum

Christel Larsson, professor i kostvetenskap vid institutionen för kost- och idrottsvetenskap samarbetar med forskare vid Chalmers och Nobel Prize Museums Forskarhjälpen.

Årets tema för Forskarhjälpen är "Fullkornsjakten".
– Det handlar om ungdomars matvanor, och vad som påverkar dem. Projektet riktar sig till elever i årskurs 8 och 9, säger Christel Larsson.

Den 22 november 2019 kommer vinnare i den postertävling som ingår i projektet utses. Juryn består av populärvetenskapliga journalister. Priset är tre biljetter till Nobelprisutdelningen 10 december 2019.

Avslutningskonferens med prisutdelning

Den 9 december 2019 kommer det vara en Avslutningskonferens på Nobel Prize Museum. Vid konferensen kommer Forskarnas pris och Formgivarnas pris i postertävlingen att delas ut.

Om Forskarhjälpen (nobelprizemuseum.se)

Christel Larsson, professor i kostvetenskap: christel.larsson@gu.se