Björn Porlein praktiserar 1 år i Washington D.C.

Björn Porlein praktiserar på Swedish American Chambers of Commerce i Washington D.C. Efter några månader på den ett-åriga praktiken har han fått med sig nya erfarenheter i både när det gäller arbetsliv och vardagsliv i Washington.

Björn fick i juni 2022 Sten-Olof Palm stipendium som kan sökas av studenter från Handelshögskolan och som ger en ett-årig praktikplats på SACC-USA och 275 000 kr för att täcka levnadsomkostnader.

Vad är SACC och vad har du för arbetsuppgifter där?
–The Swedish American Chamber of Commerce, även känt som SACC, är en non-profit organisation med många bollar i luften. Syftet med organisationen är att främja handel mellan Sverige och USA och det arbetetet görs genom att underhålla ett finmaskigt nätverk av medlemsföretag - vi skapar plattformar och skräddarsydda business meetings där dessa aktörer kan träffas och skapa möjliga samarbeten. Arbetet sker i ambassadsbyggnaden “House of Sweden” och vi är ungefär 15 personer på kontoret.

–I mitt arbete hjälper jag koncernens VD och styrelsen med dagliga uppgifter. Jag ansvarar dessutom för key accounts och en medlemsbas med nästan 2000 medlemmar. Utöver att få möjligheten att medverka på flertalet tillställningar I Washington DC så arrangerar jag även själv event. Just nu planerar jag inför vårt stora flagship event, Executive Forum, som kommer gå av stapeln I maj I samarbete med Svenska ambassaden I USA.

Vilka skillnader har du märkt mellan att arbeta i USA och Sverige?
–Det finns flera skillnader mellan att jobba i USA och Sverige, framförallt kulturen. Arbetskulturen i USA är oftast mer konkurrenskraftig och resultatfokuserad, medan arbetskulturen i Sverige är mer jämlik och fokuserad på work-life balance. Kontakter är alltid bra oavsett vart man befinner sig, men det är verkligen A och O i USA.

Har du hittat några favoritplatser i Washington?
–Washington DC är en spännande stad med ett stort utbud av häftiga platser. Utöver att det är USAs huvudstaden med historika byggnader och många fina museum så finns det även en otroligt bra food scene. Personligen älskar jag att hänga i Capital One arena för att heja fram det lokala basketlaget, Washington Wizards!

Hur bor du och hur var det att hitta boende?
–Washington DC är en internationell stad med stort flöde av människor som flyttar in- och ut. Med det sagt finns det alltid lägenheter lediga, både för långtidskontrakt och korttidskontrakt. Svårigheten i det hela är att hitta en lägenhet som inte kostar skjortan. Washington DC är relativt mycket dyrare än Sverige. Jag har haft turen och flytta in i ett town house i Georgetown – som jag hittade genom en kontakt på ambassaden. Där bor jag med två andra praktikanter från handelskammaren som jag kommer mycket bra överens med. Vi betalar ungefär $1300 /månaden per person.

Tips till andra som vill testa på att arbeta i USA?
–USA är ett spännande land med enorma möjligheter - det är värt att ta chansen och prova vingarna. Sverige finns alltid kvar om saker och ting inte skulle gå som planerat. Sök stipendiet och åk!

Text: Donika Nord

Om Sten-Olof Palm stipendium

Göteborgs Köpmannaförbund utlyser ett individuellt stipendium för studenter inom området företagsekonomi på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet och med särskilt intresse för handeln. Stipendiet omfattar två delar, dels ett års praktikplats vid Swedish American Chambers of Commerce Inc. www.sacc-usa.org, i Washington D.C., paraplyorganisationen för 19 regionala kammare runt om i USA, och dels ett stipendiebelopp som avser täcka levnadsomkostnader under praktikperioden. Sista ansökningsdag för praktikperioden 2023/2024 är 18 april 2023.