Åsa Arping Dekan vid humanistiska fakulteten.
Foto: Johan Wingborg

Åsa Arping tilldelas Moa Martinson-priset

Åsa Arping, professor i litteraturvetenskap vid Göteborg universitet, tilldelas Moa Martinson-priset för sin bok Att göra klass. Nedslag i svensk samtidsprosa. Boken slår in en kil i den oreflekterade medelklasskultur som dominerar svensk offentlighet och är helt i Moas anda, skriver juryn i sin motivering.

Moa Martinson-stipendiet, även kallat Moa-priset, är ett litterärt pris som årligen delas ut till en person som skrivit i Moa Martinsons anda. Priset för år 2022 delas mellan Åsa Arping och litteraturkritikern Rasmus Landström med motiveringen:

”Genom sina böcker har de fört upp och fört vidare diskussionen om hur erfarenheter av hårt och lågavlönat arbete inte bara blivit ett stort tema i nyare skönlitteratur, utan även förnyat den.”

Läs hela motiveringen här

Hej Åsa, hur känns det att motta Moa Martinsson-priset?

– Det känns fantastiskt hedrande att få ta emot det här priset, inte minst med tanke på vilka som fått det tidigare. Jag ser det som ett erkännande av fleråriga arbete med att studera hur klass gestaltas i svensk samtidslitteratur. Att priset delas ut i författaren Moa Martinsons namn är förstås extra roligt. Hon ingick i den generation författare som på 1930-talet gjorde svensk arbetarlitteratur till en erkänd genre som också spreds utomlands. Martinson lyckades också kombinera klass och kön på ett unikt sätt i sina romaner, dessutom hade hon en fantastisk förmåga att skildra arbetartillvaron ur barnets perspektiv, särskilt i sin Mia-trilogi.

Kan du berätta om boken Att göra klass. Nedslag i svensk samtidsprosa?

– Det jag framför allt visar i min bok är behovet av att bredda den litterära klassanalysen. Traditionellt har forskare framför allt intresserat sig för det som brukar kallas arbetarlitteratur, men jag menar att vi måste ta hänsyn även till genus, rasifiering och ålder. Då blir fler verk aktuella att undersöka och resultaten blir mer rättvisande för hur klass fungerar och upplevs i dagens Sverige. Dessutom synliggörs flera olika sätt att gestalta klass. Om det tidigare framför allt handlat om realistiska romaner uppmärksammar jag inslag som också bryter det realistiska kontraktet.

Berätta om prisutdelningen, när äger den rum?

– Prisutdelningen sker på Folkets Hus i Stockholm lördagen den 28 januari. Det är ABF och Moa Martinsons Vänner som står för prissumman om 20 000 kronor. Jag delar priset med kritikern och kulturjournalisten Rasmus Landström som skrivit en uppmärksammad bok med titeln ”Arbetarlitteraturens återkomst”.

Har du något att tillägga?

– Jag ser fram emot en anledning att återigen fira min bok som också innebar slutpunkten på ett fantastiskt roligt forskningsprojekt, en RJ Sabbatical som också innebar en inspirerande forskningsvistelse vid Centre for Uses of Literature vid Syddansk Universitet i danska Odense.

Moa Martinsson-priset instiftades 1989 och delas ut av ABF tillsammans med Sällskapet Moas Vänner. Bland tidigare mottagare av priset finns författare som Märta Tikkanen, Vibeke Olsson, Ebba Witt-Brattström, Kerstin Ekman, Majgull Axelsson, Sara Lidman och Kristina Lugn med flera.

Text: Hanna Erlingson