Anna Forkman praktiserar 1 år i Washington D.C.

Anna Forkman praktiserar på Swedish American Chambers of Commerce i Washington D.C. Efter några månader på den ett-åriga praktiken har hon fått med sig nya erfarenheter i bagaget både när det gäller arbetsliv och vardagsliv i Washington.

Anna fick i juni 2019 Sten-Olof Palm stipendium som kan sökas av studenter från Handelshögskolan och som ger en ett-årig praktikplats på SACC-USA och 240 000 kr för att täcka levnadsomkostnader.

Vad har du för arbetsuppgifter på SACC-USA?
-Jag är ansvarig för member services och internationella projekt på SACC-USA. Detta innebär att jag har kontakt med SACC-USAs 20 regionala kammare och företagsmedlemmar och hjälper dem med det de behöver hjälp med. Jag anordnar även webinars som alla regionala kammare kan delta i. Vad det gäller internationella projekt har SACC-USA två stora event per år, SACC Summit och SACC Executive Forum. SACC Summit är i november och Executive Forum i juni. Mitt jobb är med andra ord i stor utsträckning projektledning vilket jag tycker är väldigt kul!

Vad gör ni på SACC-USA och hur många arbetar där?
-På SACC-USA är vi totalt fem praktikanter tre som är här sex månader och två som är här ett år samt tre fast anställda. SACC-USA är paraplyorganisationen för hela SACC-nätverket vilket består av 20 kammare över hela USA. Syftet med SACC-USA är att underlätta handel mellan USA och Sverige. Vi jobbar både med projekt för nätverkande och med rekrytering av praktikanter från Sverige till USA och från USA till Sverige.

Vilka skillnader har du märkt mellan att arbeta i USA och Sverige?
-Jag har egentligen inte märkt av så stora skillnader annat än att det är en något striktare klädkod i USA samt att man måste tänka på hur man tilltalar folk, man använder exempelvis sir. Sedan ska det ju tilläggas att på SACC-USAs kontor jobbar man till vardags mest med svenska kollegor så det blir mer påtagligt när man har möten med externa parter.

Hur bor du och hur var det att hitta boende?
-Jag tog över min föregångare Mattias rum i ett hus som ligger i Glover Park, ungefär 20 minuter från jobbet. Jag bor med Alicia som är finance trainee på SACC-USA, en amerikansk kille och en fransk kille. Mina andra kollegor vet jag letade boende på Facebook och på Craigslist. Generellt bor i princip alla unga med roommates, vilket är kul när man är helt ny i stan.

Är det något du har blivit förvånad över?
-Jag är mest förvånad över hur lätt det är att lära känna människor här, det är väldigt många både studenter och praktikanter här och alla vill umgås, det är lite samma känsla som att börja på universitet igen!

Vad finns att göra på fritiden i Washington?
Det finns massor att göra på fritiden. Det är ofta Young Professional event vilket kan vara allt från inspirerande talare till pingis. Sen finns det dessutom fina vandringsleder nära, massor av barer och bra restauranger.

Om Sten-Olof Palm stipendium

Göteborgs Köpmannaförbund utlyser ett individuellt stipendium för studenter inom området företagsekonomi på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet och med särskilt intresse för handeln. Stipendiet omfattar två delar, dels ett års praktikplats vid Swedish American Chambers of Commerce Inc. www.sacc-usa.org, i Washington D.C., paraplyorganisationen för 19 regionala kammare runt om i USA, och dels ett stipendiebelopp som avser täcka levnadsomkostnader under praktikperioden. Sista ansökningsdag för praktikperioden 2020-2021 är 27 mars 2020.