Alpaslan Akay ny docent i nationalekonomi

Alpaslan AkayHandelshögskolan har antagit Alpaslan Akay som docent i nationalekonomi. I hans forskning spelar ekonometri, statistiska metoder för analys av data, en stor roll. Ämnesmässigt handlar forskningen om lycka och migration.

Alpaslan Akay disputerade 2008 med avhandlingen ”Essays on Microeconometrics and Immigrant Assimilation” under handledning av Lennart Flood, nyligen pensionerad professor i nationalekonomi. Därefter fortsatte Alpaslan Akay som forskare och som biträdande chef för ett forskningsprogram vid IZA, Institute for the Study of Labour, ett internationellt forskningscenter i tyska Bonn.

Alpaslan Akay håller idag på med flera forskningsprojekt, men i huvudsak lyckoforskning. Han jämför olika metoder som mäter lycka och välbefinnande hos människor, bland annat immigranter världen över.