Blodtrycksmätning

Forskningsprojekt
Pågående forskning
Projektägare
Institutionen för vårdvetenskap och hälsa

Kort beskrivning

Preeklampsi (PE) eller havandeskapsförgiftning drabbar 3-8 procent av alla gravida globalt. Havandeskapsförgiftning orsakar mer än 60 000 gravida kvinnors död årligen och orsakar betydande sjuklighet hos ytterligare 3-6 miljoner kvinnor per år. De exakta orsakerna till PE är delvis okända och det saknas idag effektiv behandling.

GO-PROVE (Gothenburg Preeclampsia Obstetric Adverse Events)

Huvudansvarig forskare (PI): Överläkare, PhD, Docent Lina Bergman, lina.bergman2@gu.se

Forskningshuvudman: Västra Götalands Regionen Område 1, Kvinnosjukvård.

Studien är registrerad i ISRCTN Bergman L.

Studieprotokollet är publicerat: Thorgeirsdottir et al. BMJ Open 11.11 (2021): E049559. Web.

Inom institutionen för vårdvetenskap bedrivs patientrelaterade utfallsmått och undersökning av den kognitiva förmågan inom GO PROVE. För fullständig beskrivning av GO-PROVE inklusive publikationer, se  www.preeclampsiaresearch.com

Preeklampsi - havandeskapsförgiftning

Observationsstudier har visat ett samband mellan tidigare eklampsi och i vissa fall preeklampsi med ärrbildning i hjärnans vita substans samt en minskad hjärnbarksvolym flera år efter förlossning. Nedsatt minne och koncentrationssvårigheter har rapporterats kunna kvarstå 35–40 år efter förlossningen.

I kvalitativa studier beskriver kvinnor preeklampsi som ett skrämmande, livshotande tillstånd och bristande vård, framför allt vad gäller psykosocialt stöd. Forskning indikerar att även kvinnans partner påverkas i hög grad med en ökad risk att drabbas av posttraumatiskt stressyndrom. Sammanfattningsvis är preeklampsi är ett område som där forskning saknas och där sjukdomen kan ha svåra konsekvenser för den enskilda kvinnan, barnet och för hennes familj både på kort och lång sikt.

Doktorandprojekt vid institutionen för vårdvetenskap och hälsa

Titel: Kognition, upplevelser och självskattad hälsa hos kvinnor med preklampsi under graviditeten, efter förlossningen och upp till ett år efter förlossningen: Ett doktorandprojekt inom GO-PROVE, Gothenburg Preeclampsia Obstetric Adverse Events.

Frågeställningar:

• Hur påverkas kvinnornas livskvalitet, känslor av ångest och depression, tilltro till egen förmåga, katastroftankar vid smärta, kognitiva förmåga, förlossningsupplevelse och tilltro till att amma av sjukdomen.
  • Vilka upplevelser av sjukdomen och dess behandling och konsekvenser har partnern?

Metod

Validerade mätinstrument, kognitiva test och individuella kvalitativa intervjuer

Resultaten

Resultaten förväntas öka förståelsen för hur PE upplevs av partner till kvinnor som drabbats och hur sjukdomen påverkar kvinnornas självskattade hälsa, kognition, tilltro till egen förmåga, amning och förlossningsupplevelse, vilket kan bidra till ett förbättrat omhändertagande och vård av kvinnor med PE och deras partner.

Publikationer:

1. Bergman L, Thorgeirsdottir l, Elden H, Hesselman, Schell S, Ahlm E, Aukes A, Cluver C. Cognitive impairment in preeclampsia complicated by eclampsia and pulmonary edema after delivery. Acta Obstet Gynecol Scand. 2021;100:1280–1287. https://doi.org/10.1111/

2. Bergman L, Thorgeirsdottir L, Elden H, Hesselman, Schell S, Ahlm E, Aukes A, Cluver C. Cognitive impairment in preeclampsia complicated by eclampsia and pulmonary edema after delivery – a case control study.  Inskickad till Acta Obstet Gyn Scand

3. Thorgeirsdottir L , Andersson M, Karlsson O, Thörn SE, Oras J, Sengpiel V, Svanvik T, Lindén K, Elden H, Junus K, Lager S, Enskär I, van Veen T, Wikström J, Björkman-Burtcher I,Neely A, Wikström AK, Bergman L. Generation of a multi-center preeclampsia database and biobank in Sweden – GO PROVE and UP PROVE: Study protocol.  Manuscript

Forskare

Lina Bergman, PhD, Docent, Universitetssjukhusöverläkare, huvudansvarig forskare (PI)

Helen Elden, PhD, Professor, Universitetssjukhusöverbarnmorska

Karolina Lindén, PhD, Docent, Barnmorska