BUGA – Benmetabolism under graviditet och amning

Finansiär
The Graduate School Environment and Health The Swedish Research Council Formas

Kort beskrivning

Det övergripande syftet för BUGA (Benmetabolism under graviditet och amning) var att prospektivt studera förändringar i benmetabolismens förändringar från graviditet och över tid efter förlossningen. Syftet var också att longitudinellt studera hur nutritionsstatusen och amning hos kvinnorna var relaterad till förändringarna i skelettet, kroppssammansättningen i övrigt och viktens förändring över tid efter förlossningen. Studien genomfördes under åren 2008-2012. Totalt rekryterades 95 gravida och 21 icke-gravida och icke-ammande kontroller.

Studiens genomförande

Inom BUGA-studien följdes de gravida longitudinellt från tredje trimestern av graviditeten, till 18 månader efter förlossningen (postpartum). Mätningar gjordes vid fem tillfällen per kvinna; en gång under graviditeten, samt två veckor och fyra, 12 och 18 månader postpartum. Blod- och urinprover, vikt och längd, information om solvanor, samt kostdagböcker samlades in vid respektive tillfälle. Efter förlossningen insamlades dessutom information om amning, och mätningar av benförändringar och kroppssammansättning. Metoderna dual energy x-ray absorptiometry (DXA) och high resolution peripheral quantitative computed tomography (HR-pQCT) användes för det.

Resultat

Inom BUGA har vi bland annat visat att D-vitaminstatus var relaterad till att exponera sig för solen och att äta kosttillskott. Amning visade sig vara relaterat till skelettets förändringar, och vi kunde för första gången visa att förändringarna framför allt sker i det trabekulära porösa benet hos kvinnor som ammar länge. Dock spelade inte mammans intag av kalcium eller vitamin D någon större roll för dessa förändringar. Inom BUGA har vi dessutom studerat jodstatus, samt visat att intag av sötade drycker är relaterat till en ökad viktförändring under graviditeten, samt att kostkvaliteten är som högst under graviditeten och sjunker sedan något under amningsperioden. Nedan finns länkar till nyckelreferenser och till Petra Brembecks avhandling. Petra Brembeck disputerade 2017 på data från BUGA.

I ett pågående projekt inom BUGA undersöker vi förändringar i kiselomsättningen från graviditet till amning. Det görs i samarbete med forskare vid Odontologen och University of Cambridge. I samarbete med forskare vid Oslo universitet, undersöks nu även hur lipidmetabolismen förändras longitudinellt från graviditet och genom amningsperioden, samt hur det relateras till viktförändringar och amningsstatus.