Bild på docent Linnéa Lindsköld

Styrning av kultur: Kulturpolitikens utmaningar mellan högerradikalism och samhällsomvandlingar

Kultur & språk

Välkommen till ett seminarium med docent Linnéa Lindsköld som med utgångspunkt i en artikel om högerradikal kulturpolitik från 2015 kommer att tala om styrning av kultur och kulturpolitikens utmaningar.

Seminarium
5 okt 2022
Sal C456, Humanisten

Arrangör
Institutionen för Kulturvetenskaper

Flera forskare har beskrivit svensk kulturpolitik som stagnerad, fast i gamla hjulspår sedan 1970-talet. Sverigedemokraternas framgångar i valet kan komma att ändra det, eftersom de driver en ideologisk kulturpolitik som på flera sätt skiljer sig radikalt från den rådande ordningen. Med utgångspunkt i en artikel om högerradikal kulturpolitik från 2015 kommer Lindsköld att tala om styrning av kultur och kulturpolitikens utmaningar.

Linnéa Lindsköld är föreståndare för Centrum för kulturpolitisk forskning och docent i biblioteks- och informationsvetenskap vid Bibliotekshögskolan i Borås. I sin forskning fokuserar hon på styrning av kultur och litteratur. Hon arbetar för närvarande med att slutföra det VR-finansierade projektet ”Att skapa den läsande medborgaren: Offentlig debatt och politik 1945–2017”.

Här hittar du Lindskölds artikel:

Detta är ett öppet seminarium som arrangeras av Institutionen för kulturvetenskaper.

Hjärtligt välkomna!