Anmälan och betalning
Anmäl dig via länken ovan (en deltagare/anmälan). Observera att anmälan är bindande, men att du kan skicka en kollega i ditt ställe om du skulle få förhinder.
För medlemmar i nätverket:
Konferensen ingår i 2026 års medlemsavgift. Ange i anmälan vilken förskola och kommun du kommer från.
För dig som inte är medlem i nätverket:
För icke medlemmar, eller om du behöver förnya ditt enskilda medlemskap, är konferenskostnaden 750 kr (inkl moms). Betalning sker i direkt anslutning till anmälan och du blir då även medlem i nätverket under hela 2026. Läs mer om nätverkets verksamhet
Du kan betala på tre olika sätt:
- Via swish till 123 642 47 17. Ange: PUFF konferens samt namn på deltagaren under Meddelande, så att betalningen kan matchas med anmälan.
- Via betalkort: Klicka för att komma till GU kortbetalningar och följ instruktionerna. Ange: PUFF konferens samt namn på deltagare i Meddelanderutan.
- Faktura, om ni är minst fyra personer från samma förskola. Kontakta i så fall Jens Nord jens.nord@gu.se
Program
I årets konferens med PUFF-nätverket kommer vi att fokusera på aktuella förändringar som den reviderade läroplanen och andra politiska beslut och vilka konsekvenser dessa kan få för en likvärdig förskola och förskoleklass. Vilken plats ges lek, fantasi och föreställningsförmåga i utbildningen när en ökad detaljstyrning av undervisningen får allt större genomslag? Hur kan vi på bästa sätt förbereda våra yngsta samhällsmedborgare inför en oviss framtid? Hur kan barnens deltagande och handlingskraft stärkas?
9:30 - 9:40
Introduktion
Pernilla Lagerlöf, universitetslektor i pedagogik, Göteborgs universitet samt koordinator för nätverket PUFF
9:40–10:20
En kritisk samtidsreflektion över tidig utbildning och en vision för framtiden
Niklas Pramling, professor i pedagogik, Göteborgs universitet och Maria Magnusson, docent i pedagogik, Linnéuniversitetet
I presentationens första del kommer föreläsarna att diskutera en samtidsrörelse i diskussionen om tidig utbildning, som rör relationen mellan förskolan och skolan och som aktualiserats av regeringens beslut (2025) att ersätta förskoleklassen med nya skolår 1. Därefter kommer de att konkret exemplifiera och visa på värdet av en alternativ pedagogik, där föreställande utgör en viktig del av yngre barns lärande i samtiden för framtiden.
10:20-10:40
Fikapaus
10:40-12:10
PRECEC_SCS
Fyra exempel från doktorander/nydisputerade från forskarskolan PRECEC med fokus på hur leken kan stötta barns lärande i olika ämnesinnehåll:
- 10:40-11:00 Att orkestrera naturvetenskapslek i förskolan
Anna Henriksson, universitetslektor i pedagogiskt arbete, Högskolan Kristianstad
Annas forskning riktas mot hur lek och naturvetenskap kan integreras som en ömsesidig aktivitet, så kallad naturvetenskapslek. Hon kommer under presentationen ge exempel på naturvetenskapslekens potential att föra samman lek, lärande, omsorg, barns initiativ och naturvetenskapsundervisning till en ömsesidig aktivitet. Ett särskilt fokus kommer riktas mot hur förskolepedagoger visar responsivitet för barns initiativ. - 11:00-11:20 Förskollärares erfarenheter av att använda projicerade bilder och filmer i arbete med lekresponsiv naturvetenskapsundervisning
Kristina Lund, lektor i pedagogiskt arbete, Kristianstads högskola
Kristinas forskning bygger på ett två år långt professionsutvecklingsprojekt om lekresponsiv undervisning och arbete med naturvetenskap i förskolan utifrån förskollärares perspektiv. I projektet har förskollärarna använt projicerade bilder och filmer för att tillsammans med barnen föreställa sig att vara på en annan plats, eller rikta fokus mot ett naturvetenskapligt fenomen. I denna presentation diskuteras studiens resultat i relation till de nya skrivelserna i förskolans läroplan. - 11:20-11:40 Språkande i den narrativa leken och förskollärares språkliga stöttning
Hiba Abou-Taok, doktorand, Göteborgs universitet
Denna presentation syftar till att ge insikt i pågående forskning där jag har använt mig av videoinspelningar för att närmare studera interaktioner mellan flerspråkiga barn och förskollärare i den narrativ leken. Utifrån studiens resultat diskuteras hur förskollärare genom sin respons kan stötta barns begreppsbildning på svenska samt deras språkliga deltagande i leken. Vidare belyses hur den narrativa leken kan fungera som en transspråkande arena, där språkande erbjuder deltagarna en möjlighet att utforska, vara kreativa och samspela med andra. - 11:40-12:00 Iscensättning av lekresponsiv matematikundervisning
Maria Lundvin, universitetsadjunkt/doktorand i matematikdidaktik, Linnéuniversitetet
Marias forskning grundas i ett praktiknära projekt om lekresponsiv matematikundervisning med fokus på matematiska begrepp. Under ett läsår har förskollärare tillsammans med forskare planerat, genomfört och utvärderat lekresponsiv matematikundervisning i en iterativ design. Genom praktiknära exempel kommer det i presentationen redogöras för vad som framkommit som karaktäristiska drag i den iscensatta matematikundervisningen.
12:00-12:10 Gemensamma frågor
12:10-13:10
Lunch (på valfri plats, ingår ej i konferensavgiften)
13:10–14.00
Diskussionsmöten
14.00-14.20
Fikapaus
14:20-15:20
SAMSPRÅKA + Filur: ett verksamhetsperspektiv
Projektdeltagare (förskollärare och rektorer) berättar om vad det har inneburit för dem att ingå i ett utvecklingsprojekt med fokus på flerspråkande lekresponsiv undervisning (kontinuitet förskola-förskoleklass) samt fantasi och föreställningsförmåga i Lekresponsiv Undervisning – Reorientering av barns perspektiv
14:20-14:50
”Den flygande mattan ”– Barns perspektiv på Lek, fantasi och förställningsförmåga.
Elinor Larsson, rektor; Sara Johnsson, förskollärare; Victoria Malesic, förskollärare, Stenungsunds kommun
Stenungsunds kommun kommer att presentera resultat utifrån deltagande i FILUR projektet. I detta projekt riktas blicken mot barns perspektiv för att undersöka hur narrativ kan utvecklas inom lekresponsiv undervisning och hur barns föreställningsförmåga kan förändras över tid genom deltagande i denna typ av undervisning. Praktiknära exempel från förskolorna kommer att delges utifrån vad fantasi och föreställningsförmåga kan bestå av, och hur det kan stöttas samt vad har detta möjliggjort för barnen. I presentationen delges även hur förskolornas vetenskapliga grund har stärkts och utvecklats genom projektet.
14:50-15:20
SAMSPRÅKA
Nina Agélii och Jonna Weiss, rektorer i Härryda kommun, tillsammans med förskollärare från förskola och förskoleklass
Härryda kommun kommer presentera hur man kan stärka samarbetet kring barn och elevers övergångar mellan avdelningar på förskolan och mellan skolformerna förskola och grundskola. Praktiska exempel på hur flerspråkande lekresponsiv undervisning kan påverka barn och elevers livslånga lärande och vad ett sådant arbetssätt kan göra för pedagogers förhållningssätt och syn på lärande. Rektorerna kommer också dela med sig av framgångar och utmaningar kring samarbete i ett forskningsprojekt.
15:20-15:30
Science kids
Bo Sillén företrädare för föreningen BUNT, Barn Upptäcker Naturvetenskap och Teknik
Regeringen lanserar 2025 en nationell STEM-strategi (Science, Technology, Engineering and Mathematics). Förskolan får inte bli bortglömd i den satsningen. Genom insatser i förskolan kan intresse och trygghet inom naturvetenskap och teknik skapas hos barnen. Science Kids syftar till att ta vara på barns naturliga nyfikenhet och utveckla det till ett växande intresse för naturvetenskap och teknik, det är ett initiativ för hela landet
15:30-15:45
Sammanställning från diskussioner, Framåtblickar
Niklas Pramling