Skip to main content
University of Gothenburg

Dissertations

Dissertations at public thesis defenses at the Department of pedagogical, curricular and professional studies in recent years.

  • Marlene Sjöberg
    Conversations about science teaching experiences – Collegial learning and development of professional knowledge for science teaching in teacher education and the teaching profession
    Abstract
  • Lotta Wedman

    The concept concept in mathematics education: A concept analysis
    Abstract

  • Anne Kjellsdotter
    Didactical Considerations in the Digitalized Classroom
    Abstract
  • Kassahun Weldemariam
    Reconfiguring Environmental Sustainability in Early Childhood Education: a Post-anthropocentric Approach
    Abstract
  • Ulf Ryberg
    Discerning graphical aspects of the derivative – how the handling of the content during instruction influences students’ opportunities
    Abstract
  • Margaretha Häggström
    Aesthetical experiences in direct nature meetings. A phenomenological study on experiences of forest, plants and education.
    Abstract

Susanne Staf
Writing history – literacy expectations and students’ texts in compulsory school history
Opponent: Docent Karolina Wirdenäs, Stockholm University

Tuula Maunula
Students’ and Teachers’ Jointly Constituted Learning Opportunities. The Case of Linear Equations.

Eva Borgfeldt
“It Can Be Difficult to Explain on the Lines”: Perspectives on the Analysis and Assessment of Multimodal Text Production in a Third Grade Classroom.

Ola Strandler
Performativity and Teachers’ Practices.

Rimma Nyman
Interest and Engagement: Perspectives on Mathematics in the Classroom

Katharina Dahlbäck
Aesthetic dimensions in the subject Swedish – in classroom, curricula and teachers’ perceptions

David Carlsson
Vad är religionslärarkunskap? En diskursanalys av trepartssamtal i lärarutbildningen

Abstract

Catarina Economou
 I svenska två vågar jag prata mer och så. En didaktisk studie om skolämnet svenska som andraspråk

Abstract

Birgitta Berne
Naturvetenskap möter etik: En klassrumsstudie av elevers diskussioner om samhällsfrågor relaterade till bioteknik

Abstract

Miranda Rocksén
Reasoning in a science classroom

Abstract

Ilona Rinne
Pedagogisk takt i betygssamtal - En fenomenologisk hermeneutisk studie av gymnasielärares och elevers förståelse av betyg

Abstract

Kari-Anne Jørgensen
What is going on out there? – what does it mean for children´s experiences when the kindergarten is moving their everyday activities into the nature – landscapes and its places.

Gunnar Hyltegren
Vaghet och vanmakt - 20 år med kunskapskrav i den svenska skolan.

Abstract

Pernilla Andersson Varga
Skrivundervisning i gymnasieskolan. Svenskämnets roll i den sociala
reproduktionen.

Abstract
 

Eva Wennås Brante
Möte med multimodalt material. Vilken roll spelar dyslexi för uppfattandet av text och bild?

Abstract

Anna-Carin Bredmar
Lärares arbetsglädje. Betydelsen av emotionell närvaro i det pedagogiska arbetet

Abstract

Kristoffer Larsson
Kritiskt tänkande i grundskolans samhällskunskap. En fenomenografisk studie om manifesterat kritiskt tänkande i samhällskunskap hos elever i årskurs 9.

Abstract

Anna-Lena Lilliestam
Aktör och struktur i historieundervisning. Om utveckling av elevers historiska resonerande.

Magnus Levinsson
Evidens och existens. Evidensbaserad undervisning i ljuset av lärares erfarenheter.

Abstract

Annika Lilja
Förtroendefulla relationer mellan lärare och elev.

Abstract

Ulla Andrén
Self-awareness an self-knowledge in professions: Something we are or a skill we learn.

Abstract

Eva West
Undervisning och lärande i naturvetenskap – elevers lärande i relation till en forskningsbaserad undervisning om ljud, hörsel och hälsa.

Abstract

Maria Reis
Att ordna, från ordning till ordning. Yngre förskolebarns matematiserande

Abstract
 

Åse Hansson
Ansvar för matematiklärande: Effekter av undervisningsansvar i det flerspråkiga klassrummet

Abstract

 

Cecilia Kilhamn
Making Sense of Negative Numbers

Abstract

Angelika Kullberg
What is taught and what is learned. Professional insights gained and shared by teachers of mathematics

Abstract