Teoretiska och metodiska perspektiv i historievetenskapen

HI2120
Avancerad nivå
30 högskolepoäng (hp)
Studietakt
Undervisningstid
Dag
Studieort
Göteborg
Undervisningsspråk
Start/slut
Ansökan öppen
Anmälningskod
GU-12062
Ansökan stängd. Sen anmälan öppnar 15 juli 2024.

Kort om kursen

Det här är den inledande kursen i den rekommenderade studiegången för avancerade studier i historia. Den är obligatorisk för både masterexamen och magisterexamen. Historisk vetenskap är ett äventyr. Oftast förknippat med ensamt arbete på den egna kammaren. I den här kursen prövar vi varandras tankar och följer gemensamt allas arbetsprocess, från arkivet till ett färdigställt historievetenskapligt arbete.

Om utbildningen

Kursen ger fördjupade insikter i historieämnets utveckling, historiebruk, vetenskapsteori, historisk teori och metod och sätt att formulera vetenskapliga problem. Undervisningsmomenten förbereder studenten inför examensarbete samt eventuell forskarutbildning i historia. Studierna ställer höga krav på självständighet och analytisk förmåga och tränar förmågor i att presentera och problematisera källor, metoder, teoretiska perspektiv och forskningsresultat.

En inledande delkurs behandlar historieämnets historiografi, med tonvikt på det internationella vetenskapssamhällets debatter, historieforskningens roll i samhället och de etiska överväganden som historisk forskning, kulturarv och minnesproduktion ger upphov till. Delkursen Teorier i historievetenskapen behandlar historieämnets teoretiska traditioner men avser också att fördjupa insikterna om de teoretiska ramarnas betydelse för forskningsresultatens räckvidd och tolkning.  Under delkursen Historisk metod behandlar vi olika historiska metoder, källrelaterade problem, operationalisering och sammanställning av historiskt material. Delkursen innehåller praktiska övningar i att analysera olika typer av material samt i att presentera undersökningsresultat

Behörigheter och urval

Förkunskapskrav

För tillträde till kursen krävs kandidatexamen eller motsvarande, med ämnet historia som huvudområde.

Urval

Högskolepoäng, max 165 hp.

Efter studierna

Studier utomlands